اخبار روز

شهرام ناظری: پنج سال است که کنسرت نداشته‌ام / رونمایی از تازه‌ترین اثر – بلادنیوز

  • شهرام ناظری: پنج سال است که کنسرت نداشته‌ام / رونمایی از تازه‌ترین اثر – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، مراسم رونمایی از آلبوم “راز عشق” با صدای شهرام ناظری، صبح امروز یکشنبه 29 بهمن 1402 در موزه سینما برگزار شد. این مراسم با پاسداشتِ علی نصیریان برای یک عمر فعالیت هنری همراه بود.

    آلبوم راز عشق با آهنگسازی محمد ساعد از سوی انتشارات سروش تهیه شده است.

    در این مراسم چند تن از هنرمندان به سخنرانی پرداختند که در ادامه متن صحبت‌ههیشان را می‌خوانید:

    علی نصیریان: ارادت خاصی به چند نفر از اهل موسیقی دارم. ابتدا ارادتمند آقای بنان بودم. بعدها که شجریان و ناظری به جامعه موسیقی معرفی شدند، شیفته صدای این دو نفر شدم. تمام آثارشان را دنبال می‌کردم.

    شجریان بیشتر در فضای سنتی بود، ناظری اما نوآوری‌هایی در کارش دارد که بسیار جذاب است.

    حمایت کردن از فرهنگ بسیار مهم و موسیقی و رقص یکی از ارکان مهم فرهنگ است. خودم شاگرد مهرتاش بودم، ایشان کارهای موزیکال انجام میداد. تئاترهایی که می‌خواندم و موسیقی ااشت بسیار گیراتر بود. موسیقی و آواز در خون ایرانی است و بدون آن حیات معنا ندارد.

    پارسال فیلمی با نام نوروز بازی کردم که در اون نقش عمو نوروز را بازی می‌کنم. قطعاتی از موسیقی عامیانه در این فیلم اجرا می‌کنیم که بسیار جذاب هستند.

    چرا غلامحسین بنان آواز شهرام ناظری را افتضاح توصیف کرد

    موسیقی و رقص با زندگی عجین است. جهان و حیات و هر چه در آن هست در حال حرکت است. البته بعدها در رقص چیزهایی مثلِ لنگ و پاچه وارد شد که این‌ها در فرهنگ ما نیستند. فرهنگ ما نجیب است.

    شهرام ناظری یکی از کسانی است که در عصر حاضر به موسیقی و فرهنگ ما خدمت کرده‌اند. کلام و آواز ایشان بخشی از فرهنگ این مملکت است.

    داوود گنجه‌ای: من با شهرام ناظری پنجاه سال پیش در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی آشنا شدم. برادرم را عمل کرده‌اند، دیشب که برای این برنامه “عشق از ره تکلیف به دل پانگذارد” می‌خواستیم قطعه کیش مهر را در استودیو اجرا کنیم. صدابردار به من گفت احتیاجی به تمرین نیست، گفتم نه. وقتی ساز می‌زدم دیدم که شهرام ناظری با لهجه کردی آوازش را شروع کرد و دیگر متوجه نشدم چی زدم. صدایش بی هوشم کرد.

    بعدها کاست بی‌قرار را کار کردیم. شهرام ناظری در ردیف شناسی و در موسیقی بی نظیر است. تحریرها به جا، شعرشناس است و از همه مهمتر انسان است.

    نصیحتی به جامعه خودمان دارم، برای همدیگر دعا کنیم که زندگی سالمی داشته باشیم و هر زمانی هم خواستیم بمیریم روی صحنه بمیریم.

    محمدرضا درویشی: امروز تولد استاد شهرام ناطری هم هست. کسانی مثل ناظری غیرقابل تکرار هستند. این عزیزان محصول یک دوره تاریخی است که آن دوره تاریخی سپری شده است. شجریان در طول عمر پربرکتش یک شیوه را ادامه داد و همان را پخته کرد و از آن عدول نکرد.

    هیچ خواننده‌ای نتوانست جنس، کیفیت و محتوای آثار ناظری را تکرار کند. خیلی‌ها تلاش کردند مانند شجریان بخوانند؛ حالا اینکه چقدر موفق بودند بحث دیگری است.

    اینجا نکته‌ای مهم وجود دارد؛ آلبوم راز عشق به همت انتشارات سروش منتشر شده است. از مدیریت این مجموعه تشکر می‌کنم. سی دی‌ها اساسا کاربردشان در بازار شنیداری منتفی شده است. انتشار چنین اثری با چنین کیفیتی کار دشواری است.

    آقای ساعد آهنگساز این اثر است که در تاجیکستان تحصیل موسیقی کرده است. ساعد اثری ساخته و شهرام ناظری آن را خوانده است؛ این کمک ناظری به آقای ساعد است که آثارش شنیده و خودش هم شناخته شود.

    محمد ساعد: این اثر را سال‌ها پیش ساختم. پسرم دیشب می‌گفت که وقتی شعر این اثر را انتخاب کردی، من 6 سالم بود و اکنون 35 ساله هستم. من این اثر را ساختم و منتظر ماندم تا در نهایت فضایی برای اجرای آن با صدای استاد ناظری فراهم شد.

    سایه در هندسه زمان-8| شهرام ناظری: اگر ابتهاج نبود هرگز وارد عرصه حرفه‌ای موسیقی نمی‌شدم

    شهرام ناظری: پنج سال است که کنسرتی برگزار نکرده‌ام. در سال‌های گذشته اوضاع خوبی در کشور نداشتیم و حس و حالی برای برگزاری کنسرت نداشتم. امیدوارم سال آینده اگر فضا فراهم باشد و اگر دیگر اتفاق بدی در جامعه نیافتد، بتوانیم کنسرت‌هایمان را برگزار کنیم.

    در‌پایان این مراسم با حضور چهره‌های هنری از آلبوم راز عشق رونمایی شد.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا