اخبار روز

نام واقعی شهرک غزالی چیست؟/ از برنامه‌سازی دو کشور خارجی تا ساخت کاخ‌های «سلمان فارسی» + عکس – بلادنیوز

  • نام واقعی شهرک غزالی چیست؟/ از برنامه‌سازی دو کشور خارجی تا ساخت کاخ‌های «سلمان فارسی» + عکس – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    خبرگزاری بلادنیوز- مجتبی برزگر: وارد شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی شدیم که سیدرضی رئیس مرکز تولید فنی سیما می‌گوید نام این شهرک ایران  است نه غزالی! اینجا، زمین آقایی به نام غزالی بوده است. این هم نکته جالبی بود تا به حال کسی نشنیده بود. در واقع می‌توان گفت اینجا (شهرک غزالی) می‌توان به عمق تاریخ سفر کرد. آدمی را با خودش به 100 سال پیش می‌برد. 

    زمان ماشین دودی و خیابان‌های قدیمی تهران؛ همان عطاری‌ها، کلوپ‌ها و مزون‌هایی که در خیابان لاله‌زار تهران دیده می‌شد. وقتی ورود می‌کنیم دقیقاً با لاله‌زار تهرانِ قدیم روبرو می‌شویم. شاید امروز دیگر هیچ یک از این مغازه‌ها را در اندازه واقعی آن نتوان یافت. امروز از کافه نادری تنها شِمایی از قدیم باقی مانده است؛ نسل جدید هرگز خیابان لاله‌زار قدیم را ندیده و دیگر هم نخواهد دید. اما اینجا (شهرک غزالی) همه‌چیز را می‌توان دید و نوستالژی‌ها زنده می‌شود.

    اما هر لحظه که در این شهرک قدم برمی‌داریم یادِ سریالی نوستالژی در ذهن مرور می‌شود؛ از سریال «کلاه پهلوی» و کارگردان فقید و بزرگ سینما و تلویزیون ایران مرحوم سیدضیاء الدین درّی تا سریال «شهرزاد» حسن فتحی، سریال «معمای شاه» و خانه دکتر وزیری و حتی سریال «مهیار عیار» شبکه دو که برای ماه رمضان تولید می‌شود را می‌بینیم. 

    تلویزیون , صدا و سیما , سینمای ایران , عکس ,

    سریال طوبا برای اربعین ساخته می‌شود/ کاری منحصر به فرد با نگاه بین‌المللی

    سریالی که سیدجمال سیدحاتمی در حال تولید دارد و ضلع شمالی لوکیشن «حکایت‌های کمال» در حال تصویربرداری است. اما دیدنِ آن پنجره‌های قدیمیِ زمان قدیم که اصطلاحاً به آنها «ارسی» می‌گویند، حال‌مان را خوب می‌کند. فضایِ باز و دلنشینی که همه‌چیز در آن وجود دارد؛ از جلوه‌های ویژه و سوله‌های لباس و گریم تا کافه‌های قدیمی و جدیدی که در شهرک غزالی مرتب و منظم کنار هم قرار دارند. 

    در همان خیابان‌های لاله‌زار قدم می‌زنیم می‌توانیم سری به «هزاردستان» علی حاتمی بزنیم؛ در واقع اینجا می‌توان رضا خوشنویس‌ها را جستجو کرد. علی حاتمی در سال 1358 به‌واسطه ساخت سریال “هزاردستان ” تصمیم می‌گیرد، تهرانِ زمان پهلوی اول و پهلوی دوم را در یک قواره کوچک‌تر بازسازی کند. 

    تلویزیون , صدا و سیما , سینمای ایران , عکس ,

     برای ساخت مجموعه “هزاردستان ” میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهرفروشی بازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم را در این فضا بازسازی شد. امروز نماهایی از خیابان اکباتان، لاله‌زار و تهران قدیم بین سال 1315 تا 1320 در این فضا موجود است.

    شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی یکی از مهم‌ترین شهرک‌های سینمایی در جهان است که باید قدر آن را دانست، در تمام دنیا شهرک‌های سینمایی ساخته‌شده‌اند و تولیدکنندگان و سازندگان آثار سینمایی نیز آن را به نیکی حفظ کرده‌اند و علاوه بر اینکه برای نگهداری آن هزینه صرف می‌کنند، این مکان را منبعی برای کسب درآمد کرده‌اند و امروز گردشگران بسیاری‌اند که به این شهرک‌ها می‌روند تا بتوانند از لوکیشن فیلم‌های محبوب خود دیدن کنند.

    تلویزیون , صدا و سیما , سینمای ایران , عکس ,

    معاون سیما: درآمدزایی تلویزیون از “بازار فجر”، معیشت دوبلورها و آخرین وضعیت سریال‌های “سلمان فارسی” و “حضرت موسی”

    گزارش ویدئویی از شهرک غزالی و حال و هوای آن همراه با توضیحاتی درباره میدانِ بازی که برای ساخت تولیدکنندگان فیلم و سریال‌ها و همچنین بازدید عموم مردم تهیه شده به زودی منتشر خواهد شد. اما فارغ از این مقدمه و حال و هوایی که خبرنگار از نزدیک با آن مواجه شده، در چند لحظه‌ای که سیدباقر حاجی سیدرضی رئیس مرکز تولید و فنی سیما در جمع خبرنگاران صحبت‌هایی کرد که به قرار زیر است:

    در میانِ صحبت‌های او شاید اشاره‌اش به سریال «سلمان فارسی» که این روزها خودش را مهیای تولید فصل ایران می‌کند، بیش از بقیه توجه را جلب می‌کند. سیدرضی بر روی تفاهم‌نامه‌ای تأکید کرد که با عوامل سریال «سلمان فارسی» انجام شده است و توضیح داد:  براساس تفاهمی که با عوامل سریال «سلمان‌فارسی» داشتیم قرار شد که ابنیه سلمان بیرون ساخته نشود. کاخ‌ها و طاق کسری، کاخ بداخشان و مجموعه کاخ‌های تیسفون می‌سازند یک بار در کشور ایجاد می‌شود،  خواهش کردیم همه در شهرک ماندگار ساخته شود. آقای طاهری (تهیه‌کننده) و آقای میرباقری قبول کردند و شهرک هم حمایت کرد. اصرار داشتیم بناهای ماندگار و فاخر سلمان در این شهرک ساخته شود و می‌دانیم اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد. بعد از پخش سریال مردم می‌توانند از این ابنیه بازدید کنند و تا قبل از پخش نمی‌توان دید. 

    تلویزیون , صدا و سیما , سینمای ایران , عکس ,

    وی با تأکید بر این که کار شهرک سینمایی غزالی تسهیل‌گری در امور برنامه سازی نمایشی است توضیح داد: مردم برای بازدید به این شهرک مراجعه می‌کنند. اما رسالت اصلی شهرک ایجاد زیرساخت برای حوزه تولید تلویزیون و سینما و پلتفرم‌هاست. همه کشورهای جهان یک مجموعه رسانه‌ای دارند و در ایران هم 70 هکتار زمین به مجموعه های نمایشی و غیرنمایشی تعلق گرفته است. علاوه بر لوکیشن‌ها همه لباس ها، ادوات، وسایل قدیمی برای ساخت یک اثر در شهرک قرار دارد.

    حاجی سیدرضی با اشاره به اینکه شهرک دو قسمت صنعتی و سنتی دارد اظهار داشت: بخش سنتی همان بافت قدیمی است و علاوه بر آن در سوله‌های ما تولید صنعتی اتفاق می‌افتد. ما در شهرک دنبال ایجاد مجموعه کارخانه تولید نمایش و صنعتی‌سازی و سرعت دادن به حوزه تولیدیم. می‌خواهیم آثار دیگر به صورت خطی تولید نشود و همه سکانس‌ها در یک جا کار شود. شهرک سینمایی غزالی در بلندمدت دنبال پرورش نسل و انسان‌هایی است که با سرعت بیشتر کار کنند. برای رسیدن به این نقطه مجموعه هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی بودند فراخوانده شدند و داریم با آنها تفاهمنامه امضاء می‌کنیم. در حوزه انیمیشن تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که سرعت ساخت این محصول بیشتر شود. شهرک قرار است زیرساخت تولید انیمیشن را هم ایجاد کند.

    تلویزیون , صدا و سیما , سینمای ایران , عکس ,

    وی با اشاره به ابزار قدیمی موجود در شهرک گفت: ابزاری مثل کشتی، قایق و ارابه و لباس های قدیمی و سلاح‌های جنگی در کارگاه‌های شهرک ساخته می‌شود. شهرک قرار است تسهیل‌گری کند برای کل کسانی که می‌خواهند کار رسانه انجام دهند. نباید خودمان متصدی باشیم و باید زیرساخت ها را در اختیار هنرمندان قرار دهیم. در آینده درباره صنعتی‌سازی، سوپراستودیوها، جلوه‌های ویژه و هوش مصنوعی از شهرک سینمایی خیلی چیزها می‌شنوید.

    رئیس مرکز تولید و فنی سیما با بیان این تلاش ‌می‌کنیم رویه شهرک را به سمت عمومی شدن ببریم اظهار داشت: می‌خواهیم یک مجموعه آمفی تئاتر رو باز در شهرک ایجاد کنیم که زمین آن مشخص شده است. در واقع چیزی شبیه تکیه دولت ایجاد ‌می‌شود. در این آمفی‌تئاتر رو باز می‌تواند کنسرت هم برگزار شود. همزمان درباره برگزاری نمایشگاه های خودرو، پوشاک، موزه مردم‌شناسی و وسایل حرکتی داریم تلاش می‌کنیم. مجموعه سوارکاری شهرک هم فعال است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

    او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ساخت برنامه‌های بیگ پروداکشن کشورهای عراق و لبنان اشاره کرد و گفت: دو کشور عراق و لبنان دارند برای کشور خودشان برنامه تولید می‌کنند. چون هزینه تولید اینجا ارزان‌تر است. پلتفرم‌ها هم دارند با شهرک کار می‌کنند. همچنین با یک مجموعه انیمیشن هوش مصنوعی در شهرک در حال انعقاد قرارداد است که گیم‌ها را در آینده تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا