اخبار روز

صدای گندمکاران درآمد / طلب ما را نمی‌دهید ولی جریمه دیرکرد بانک را می‌گیرید – بلادنیوز

  • صدای گندمکاران درآمد / طلب ما را نمی‌دهید ولی جریمه دیرکرد بانک را می‌گیرید – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از تجارت‌نیوز، دولت هفته‌هاست که وعده می‌دهد باقیمانده طلب گندمکاران را پرداخت می‌کند و حالا جدیدترین وعده نیز پایان مهر است. اما گندمکاران امید چندانی ندارد که این بار هم خبری از تسویه حساب باشد. آنها با وجود گذشت ۱۰ روز از سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، حتی نتوانسته‌اند برای کشت امسال برنامه‌ریزی کنند؛ چرا که دولت هنوز قیمت خرید تضمینی گندم، کلزا و دیگر محصولات کشاورزی مشمول قیمت‌گذاری را نیز اعلام نکرده.

    این تاخیرها در حالی رخ داده است که بر اساس قانون دولت باید ۲۴ ساعت پس از تحویل محصول به سیلوها (در ماه‌های اردیبهشت و خرداد) پول کشاورزان را پرداخت و در ماه تیر هم قیمت خرید تضمینی را اعلام کند. اما مورد اول را اشتباه محاسباتی دولت و مجلس و در نتیجه کمبود اعتبار، تا کنون به عقب انداخته است. مورد دوم نیز ظاهرا نتیجه اختلاف نظر نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی در شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بوده.

    گندمکاران نسبت به این شرایط معترض هستند؛ به ویژه که معتقدند دولت با وجود بدقولی در پرداخت طلب آنها، هر زمان که خود پولی را از کشاورزان بخواهد مهلت چندانی را برایشان قائل نیست. برای مثال زمانی که پای خرید بذر در میان باشد یا اقساط تسهیلات بانک کشاورزی عقب افتاده باشد.

    تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را درباره همین موضوعات منتشر کرد که نظرات مخاطبان را در مورد آن، در ادامه می‌خوانید.

    طلب گندمکاران را بدهید، بلاتکلیف هستیم!

    گروهی از مخاطبان، از تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران گلایه دارند و خواستار تعیین تکلیف کشاورزان هستند.

    «دولت به علت بیسوادی حساب وکتاب ندارد. کشاورزان محترم برای سالهای آینده باید همزمان با باسکول پول گندم آنلاین پرداخت شود وگرنه گندم تخلیه نمی شود.»

    «من که نامردم اگه به دولت گندم بفروشم بخدا نمیفروشم… ما بقی پول گندمم هم برای خودشون بخورن ببینم به کجا میرسن اگه همه مثل من باشن اونوقت ببینید سال اینده دولت چقدر گندم تحویل میگیره.»

    «خیلی اذیت شدیم،محصول دوم کشاورزیمون نابود شد،به تمام طلبکارها سم فروش ها شوپر مارکت ها بد قول شدیم اصلا پشیمون شدیم که چرا تحویل دولت دادیم.»

    «۲۰روز دیگه باید کشت کنیم آقای دولت شما چجور ادمایی هستید بازهم خبری از پول نیست»

    «پول گندم کشاورزان را بدهید از جریمه تاخیر پرداخت گندم گذشتم، چرا هر روز یه چیزی میگن، چرا؟ گناه کردیم گندم تحویل دولت دادیم، که همش امروز و فردا میکنین؟ کشاورزان با چه امیدی گندم کشت کنند؟ وقتی که فقط همش شده شعار حمایت از تولید کننده، ارزن کیلویی ۲۰هزار تومنه، پولش هم نقد نقد، چرا دوباره گندم کشت کنم و مفت تحویل دولت بدم، در حالی که ارزن در هکتار ۶تا ۷کود شیمیایی لازم داره ولی گندم در هکتار ۱۰تا ۱۲کیسه،با این همه وعده های پوچ باز هم توقع همکاری کشاورز را دارید؟»

    طلب ما را نمی‌دهید ولی جریمه دیرکرد بانک را می‌گیرید

    برخی از خوانندگان نیز معتقدند دولت در حالی طلب گندمکاران را پرداخت نمی‌کند و قانون را نادیده می‌گیرد، که هر جا پای منافع خودش در میان باشد مهلت چندانی به آنها نمی‌دهد.

    «اگه ما مردم یک سرسوزن بی قانونی کنیم قوه قضاییه ازخجالتمون در میاد.ولی عالیجنابان در شورای رقابت ک باید قیمت گندم وکلزا رو تیرماه اعلام میکردن وتا الان هیچ قیمتی اعلام نشده این تخطی از قوانین محسوب نمیشه و اشکالی هم نداره ما کشاورزا سر دو راهی موندیم چی بکاریم. به مسئولین مربوط نیست که شما سر دو راهی موندین . خودشون سر ماه فیش حقوقی واسه شون میاد نجومی یا عادی .پول گندم رو که ۲۴ساعته باید میدادن. بعد از یک ماه دادن اونم ۱۱۵۰۰ومابقیش رو هم ک معلوم نیست واریز بشه یا نه .اینها نقض آشکار قوانین هست یا خیر.»

    «بانک کشاورزی ببخشی اسمش به نام کشاورز و اولین منشا بد بدختی برای کشاورزان است دیر کرد وام الان جریمه شدم وام سالانه. اوردم به اسم سلف و کشت گندم دادن به کام بانک کشاورز ببخش دکان ….این دکان علاوه بر سود کلان از کشاورز هیچ گونه دردی از مشکلات کشاورز رو حل نکرد.»

    «دولتی ها، امروز پولی که قرض گرفتم برای هزینه کاشت گرفته بودم بلوکه کرده بابت اینکه وام گرفتم ۱۶ روز تاخیر داشته پولم تو جیب دولت بانک خودشو خفه کرد. هر روز تماس می گیره درسورتی که به بانه گفتم دیرکردشو می دم بزار پول گندم بدن خدمت می رسم دولتی ها ملت چه گناهی کردن که باید همچین ناعدالتی را باید بپزیرن قانون فقط برا ملت حساب می شه هر چند ما با بی قانونی دستو پنجه نرم می کنیم.»

    «چقداین مسولین دروغ میگن من که اصلان دیگه گندام ب دولت دوروغگو نمیدم؟ وقتی کسی وام از دولت می گیره واسه دیرکرد یک روز سه برابر تخیری از ملت می گیره ولی خودش چندماه پول گندم مردم پیششه ولی هرهفته وعده دوروغی میده که پول گندم واریز میشه اخه مگه ماملت مسخره شماها هستیم که پول مردم را نمیدین.»

    «اگر من کشاورز از بانک پولی بگیرم دیر پرداخت کنم هزینه دیر کرد رو میگیرن ،الان تکلیف ما چیست که نه پولی میدن نه هزینه دیر کرد رو میدن. اگر من کشاورز گندم نکارم کشور دچار تنزل میشه ،پس یه فکری هم برای کشاورزان بکنید که دچار تنزل نشوید دولت محترم .»

    به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون چهار تا پنج از زمانی که برخی کشاورزان محصول خود را به سیلوهای دولتی تحویل دادند می‌گذرد اما دولت هنوز باقیمانده طلب گندمکاران را پرداخت نکرده. از سوی دیگر سال زراعی جدید هم در بی‌خبری کشاورزان از قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی آغاز شده است. در نتیجه این بلاتکلیفی‌ها برخی کارشناسان نگران امنیت غذایی جامعه در سال آینده هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا