اخبار روز

هم‌افزایی همگانی پیش زمینه ایجاد گفتمان فرزند آوری – بلادنیوز

  • هم‌افزایی همگانی پیش زمینه ایجاد گفتمان فرزند آوری – بلادنیوز

    مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری و دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان یزد اظهار کرد: ایجاد گفتمان فرزندآوری نیازمند هم افزایی همگانی است.

    به گزارش بلادنیوز«مهدیه السادات حسینی مطلق» با اشاره به روند جمعیت در کشور، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ایران همگام با فراز و نشیب‌های سیاست‌های جمعیتی، رشد جمعیت نیز تغییر یافته است، به این ترتیب که با اعمال برنامه‌های تنظیم خانواده رشد جمعیت کشور از سال ۱۳۴۶ تا شروع انقلاب اسلامی روندی کاهنده داشت، ناگهان پس از انقلاب اسلامی با اجرای سیاست‌های تشویق موالید رشد جمعیت افزایش یافت به‌طوری که در دهه‌ی ۱۳۵۵-۱۳۶۵ به یک‌باره به رشدی نزدیک چهار درصد رسید که در تاریخ کشورمان بی‌سابقه بوده است.

    وی در ادامه به سر گرفتن سیاست‌های تنظیم خانواده از سال ۱۳۶۸ به بعد اشاره کرد و افزود: در آن زمان با سیاستی که پیش گرفته شد، رشد جمعیت کشور کاهش یافت به این ترتیب که رشد سالانه‌ی جمعیت کشور را، از ۳.۹ درصد در دهه ۱۳۵۵-۱۳۶۵، به ۱.۶۱ درصد در دهه ۱۳۸۵-۱۳۷۵ رسانید.

    افزایش روند جمعیت استان با مشوق‌های قانون جوانی جمعیت

    دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ادامه داد: پس از گذشت دو دهه از اجرای موفقیت‌آمیز سیاست‌های تنظیم خانواده در ایران، در آغاز سال ۱۳۸۹، سیاست تشویق موالید از سوی دولت مطرح شد. در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری برای افزایش میزان باروری کل به رقمی بالاتر از سطح جانشینی یعنی ۲.۲ فرزند شد. در بند اول سیاست‌های کلی جمعیّت از سوی مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ نیز بر افزایش میزان باروری به سطحی بالاتر از سطح جانشینی تأکید شده است.

    حسینی مطلق با اشاره به اینکه حداقل دو دهه طول کشید تا سیاست های کاهش جمعیت نتیجه دهد، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۴۰۰ اقدام خاصی در بدنه دولت برای افزایش جمعیت صورت نگرفت و به طور جدی در سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده تصویب و در سال ۱۴۰۱ مرحله عملیاتی آن آغاز شد.

    وی به گذشت دوسال از اجرای سیاست های افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: نتایج اجرای قانون حمایت از خانوده و جوانی جمعیت به تدریج نتایج خود را در جامعه نشان می دهد، با توجه به آمار موالید استان یزد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۳۹ تولد کمتر داشته است که این آمار در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۰۰ تولد کمتر بوده است.

    مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گفت: با این که در طی همین چند سال دیگر مولفه های جمعیتی مثل ازدواج با کاهش روبرو بوده است، باید شیب نزولی بررسی شود تا تحلیل دقیقی ارایه شود. روند سریع شیب نزولی موالید نیز در استان کاهش پیدا کرده و اگر به همین صورت ادامه یابد، در سال آینده شاهد شیب صعودی افزایش خواهیم بود.

    روند صعودی جمعیت در شهرستان‌های استان

    حسینی مطلق به روند صعودی جمعیت در شهرستان‌های ابرکوه، اردکان، اشکذر، بهاباد و مهریز اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال؛ در شهرستان ابرکوه در سال سال ۱۴۰۱ ۶۴۳ تولد و در سال ۱۴۰۲ ۶۶۷ تولد داشتیم، در شهرستان اردکان ۱۴۷۳ تولد در سال ۱۴۰۱ داشتیم که در سال بعد این آمار به تعداد ۱۵۲۶ تولد رسیده است، در شهرستان اشکذر نیز در سال ۱۴۰۱، ۳۷۰ تولد به ثبت رسیده است که در سال ۱۴۰۲ این آمار به تعداد ۳۸۸ تولد رسیده است.

    وی ادامه داد: در شهرستان بهاباد نیز در سال ۱۴۰۱، ۲۰۱ تولد و در سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۰۵ تولد داشتیم. در بقیه شهرستان ها هر چند افزایش جمعیت نداشتیم اما شیب نزولی کاهش جمعیت، بسیار کندتر از سال های پیش است که به عنوان مثال؛ در میبد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۵۶ کاهش تولد اما سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با کاهش ۳۹ تولد روبرو بوده ایم.

    دبیر قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان یزد اظهار کرد: تعداد موالید در سال های متوالی را باید منصفانه مورد تحلیل قرار داد و این انتظار که بعد از چند دهه سیاست تحدید نسل و سیر نزولی شدید رشد جمعیت، به یکباره سیر صعودی به خود بگیرد، اشتباه بوده و در این مدت کوتاه امری غیر ممکن است.

    تغییر فرهنگ فرزند آوری یک شبه اتفاق نمی‌افتد

    مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری گفت: از طرف دیگر فرزندآوری یک مقوله فرهنگی است که ابتدا باید فرهنگ آن احیا شود، همانطور که برای تحدید نسل، سال ها فرهنگ سازی شد، این امر نیز نیازمند فرهنگ سازی عمومی است، مقام معظم رهبری نیز در تاکیدات خود در حوزه فرزندآوری می فرمایند: به دست‌اندرکاران این حسنه‌ ماندگار توصیه می‌کنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند.

    وی افزود: فرهنگسازی، اقناع اجتماعی و ایجاد گفتمان فرزندآوری هم نیازمند همکاری همه ارگان‌ها، دستگاه‌ها و مراجع فرهنگی و دینی بوده و هم نیازمند زمان بیشتری است تا نتایج آن ملموس شود.

    به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد، حسینی مطلق در پایان به مشوق های دولت به ویژه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کسب رتبه برتر استان یزد در پرداخت تسهیلات فرزند آوری در کشور و تعیین تکلیف حدود ۵ هزار نفر از بیش از ۹ هزار متقاضی نهایی دریافت زمین های طرح جوانی جمعیت با دادن زمین های ویلایی در استان به نحو مطلوبی انجام شده است و ادامه دارد.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا