اخبار روز

وزیر نیرو: اگر طالبان در تخصیص حق‌آبه ایران اقدام نکنند از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد – بلادنیوز

  • وزیر نیرو: اگر طالبان در تخصیص حق‌آبه ایران اقدام نکنند از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از همشهری، وزیر نیرو درباره سرنوشت حق آبه ایران از هیرمند و نتیجه مذاکرات با مقامات طالبان گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم در سفر مسئولان طالبان به ایران، قول داده اند که به این معاهده پایبند باشند

     علی اکبر محرابیان در نشستی خبری با خبرنگاران تاکید کرد: البته مقامات طالبان بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشکسالی وجود دارد که امیدواریم با ادامه بارش‌ها،نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند؛ در غیراین صورت از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهیم کرد.

    وزیر نیرو ضمن ابراز امیدواری نسبت به رهاسازی حق‌آبه کشورمان از روز هیرمند با توجه به بارش های اخیر، گفت: پیگیری این موضوع همچنان در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو است و پیگیری این موضوع حق مسلم ایران است و ما در این زمینه کوتاهی نخواهیم داشت و اگر طالبان به وعده خود عمل نکند براساس قوانین بین المللی پیگیری خواهیم کرد.

    او درباره آخرین وضعیت بارش‌ها در کشور هم از کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال خبر داد و گفت: همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی ضروری است، چرا که در طی ۲۰روز اخیر بارش‌های خوبی داشتیم اما باید توجه داشته باشیم که در چهارمین سال خشک پیاپی به‌سر می‌بریم و حدود ۳۰درصد نسبت به سال‌های نرمال عقب هستیم. وی افزود: تاثیرات خشکسالی را با اجرای پروژه‌های اضطراری به حداقل می‌رسانیم، با این حال ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف و همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی وجود دارد.

    محرابیان از هدفگذاری اجرای ۳۰ میلیارد یورو معادل ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برق در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۷۵۷ هزار میلیارد تومان در بخش برق، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب و ۳۶۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب هدفگذاری شده که از این رقم، تا امروز مجموعا بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت بایستی ۸۲۴ هزار میلیارد تومان دیگر به بهره برداری برسد. وی افزود: نه‌تنها نیاز خودمان را در بخش آب و برق به طور کامل برطرف میکنیم، بلکه امروز صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق ایران به بیش از ۵۰ کشور جهان در حال انجام است.

    این عضو کابینه دولت سیزدهم: در برنامه ابتدای دولت، هدفگذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق ۱۶۳ درصدی برنامه، ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است. وزیر نیرو با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که ۳۰ سد با مجموع ظرفیت مخزن ۵.۴ میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد،گفت: تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از ۷۰ درصد برنامه محقق شده است‌.

    وی افزود: هدفگذاری شده بود که میزان برخورداری از آب لوله کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد ۹۰ درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق ۶۰ درصدی، به ۸۶.۸۱ درصد زسیده است. به گفته او در بخش برق هدفگذاری شده بود که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، ۸ هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.

    محرابیان در خصوص برنامه‌های احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع ۶۴۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز ۴ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. وی افزود: در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیازمند یک جراحی افتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی، اقتصادی کنیم که این جراحی اقتصادی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم و به زودی یک ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای سرمایه گذاری ارائه خواهد شد .

    وزیر نیرو تاکید کرد: در ابتدا، ساخت نیروگاه توسط صنایع یک امر شبهه‌داری معرفی می‌شد و این گمانه‌زنی وجود داشت که ممکن است ساخت نیروگاه توسط صنایع اقتصادی نباشد اما در یک مدل قانونی و کاملا اقتصادی و توجیه فنی و مالی توسط صنایع، مشاهده شد که شروع و ساخت این نیروگاه‌ها امری کاملا اقتصادی است. امروزه اطمینان داریم در صنایعی که اقدام به ساخت نیروگاه و بهره‌برداری می‌کنند، سود تولید برق چه بسا از سود تولید دیگر محصولات آنان بیشتر باشد و این رویکرد با تولید هزاران مگاوات نیروگاه توسط صنایع کشور همراه می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا