اخبار روز

چرا مردم در برابر گیاهخواری مقاومت می‌کنند؟ – بلادنیوز

  • چرا مردم در برابر گیاهخواری مقاومت می‌کنند؟ – بلادنیوز

    سلام نو –  سرویس بهداشت و سلامت:  اخیر یک آزمایش به بررسی این موضوع پرداخته است که چرا مردم غذاهایی را که برای سلامتی خودشان و سیاره زمین بهتر است را رد می‌کنند – و پاسخ‌هایی را یافته که ریشه در روانشناسی دارد.

    به نوشته نشنال جئوگرافی، بر اساس یک آزمایش تازه، زمانی که اقلام غذایی برچسب وگان دارند – که نشان می‌دهد بدون محصولات حیوانی از جمله تخم‌مرغ یا کره تهیه شده‌اند – افراد کمتر آن‌ها را انتخاب می‌کنند، حتی اگر برای زمین و سلامت خودشان بهتر باشد.

    رشد و انتقال مواد غذایی یک چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را تشکیل می دهد که بحران آب و هوا را تسریع می‌کنند. از این میان، اکثریت قریب به اتفاق گازها ناشی از فرآیندهای مرتبط با تولید گوشت و لبنیات ناشی است، به همین دلیل است که کارشناسان به جوامع توصیه می‌کنند به سمت مصرف بیشتر مواد گیاهی حرکت کنند.

    ریچارد ویت، کارشناس سیاست‌های اقلیمی غذا در موسسه غیرانتفاعی منابع جهانی می‌گوید: «اگر می‌خواهیم به اهداف اقلیمی برسیم، باید تغییرات بزرگی در نحوه تولید و مصرف غذا ایجاد کنیم و جمعیت رو به رشد زمین را تغذیه کنیم.»

    اما مطالعه در موسسه فناوری ماساچوست نشان می دهد که این مسئله ممکن است چالش برانگیز باشد.

    محققان از حدود ۱۵۰ نفری که در چندین رویداد دانشگاهی شرکت می‌کردند خواستند ناهار خود را از قبل سفارش دهند و از بین دو گزینه که یکی از آنها وگان بود را انتخاب کنند. مطالعه مشابهی در مورد ترجیحات غذایی نیز به صورت آنلاین انجام شد. نیمی از پاسخ دهندگان در هر دو مطالعه به طور تصادفی یک فرم سفارش دریافت کردند که در آن مورد گیاهخواری با کلمه داخل پرانتز مشخص شده بود.

    زمانی که از اصطلاح وگان استفاده می شد، مردم کمتر از زمانی که خود غذا را سفارش می دادند، اقدام به سفارش دادند. برای شرکت کنندگان حضوری، بیش از دو سوم از غذای وگان اجتناب کردند.

    پس از انتشار این تحقیق، برخی از افراد به نویسنده اصلی مطالعه، الکس برک، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه رسانه MIT گفتند که نتایج غیرمنتظره بود. اما ظاهرا خود محقق نتیجه را پیش بینی می‌کرد.

    خود برک از ۱۰ سالگی شروع به گیاهخواری (رژیم غذایی گیاهی شامل لبنیات و تخم مرغ) کرد و سه سال پیش برای کمک به آب و هوا رژیم وگان را اتخاذ کرد. برک می‌گوید: هرکسی که برای مدتی گیاه‌خواری یا وگان باشد تعجب نمی‌کند که شاهد نوعی تعصب باشد.

    عوامل روانی

    دلایل زیادی وجود دارد که چرا مردم در زنجیره غذایی در برابر خوردن غذاهایی که وگان نامیده می‌شوند مقاومت می‌کنند. سوزان کلایتون، کارشناس روانشناسی تغییرات آب و هوایی در کالج ووستر اوهایو، می‌گوید هویت برخی از افراد شامل این است که خود را گوشتخوار ببینند، به خصوص اگر خانواده یا فرهنگ آنها بر گوشت متمرکز باشد.

    چرا مردم مردم در برابر گیاهخواری مقاومت می‌کنند؟

    بخش مهمی از مردم نیز انگیزه قوی برای تغییر احساس نمی کنند زیرا معتقدند تغییرات آب و هوایی هنوز تاثیر خاصی نداشته است. محققان دانشگاه ییل می‌گویند کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند در حال حاضر کسی در کشور از تغییرات آب و هوایی آسیب دیده است، اگرچه این رقم در سال ۲۰۱۵ یک سوم است .

    اصطلاح وگان همچنین ممکن است نشان دهنده محرومیت باشد، یعنی اینطور به نظر برسد که به خاطر گران بودن غذاهای گوشتی مردم وگان شده‌اند.

    واکنش‌های ضد وگان نیز می‌تواند از چیزی که روان‌شناسان واکنشی (راکتانس) می‌نامند پدیدار شود. این مفهوم برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ پیشنهاد شد و از آن زمان به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. این مفهوم، پس زدن ذهنی و عاطفی را توصیف می کند که وقتی فرد احساس محدودیت در انتخاب‌هایش دارد رخ می‌دهد.

    جیسون سیگل، استاد روانشناسی که در دانشگاه فارغ التحصیل کلرمونت در کالیفرنیا فعال است، می‌گوید که اگر آزادی شما محدود شود، انگیزه واکنشی ظاهر می شود. او می‌گوید برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد هستند، اما به محض اینکه واکنش نشان داده شود، پاسخ‌های بعدی ممکن است منطقی یا مفید نباشند.

    این می‌تواند شامل فشار بر علیه محدودیت یا تحقیر منبع یا صحت اطلاعات باشد که باعث می شود فرد احساس محدودیت کند. مقاومت واکنشی ممکن است توضیح دهد که چرا وقتی شایعه‌ای مبنی بر اینکه دولت قصد دارد همبرگر را حذف کند پخش شد، برخی افراد ناگهان بیشتر همبرگر خوردند.

    سیگل می‌گوید برای جلوگیری از فعال‌سازی راکتانس، تغییر باید به‌عنوان یک انتخاب به هر فرد داده شود، نه یک فرمان و اجبار.

    او می‌گوید: اگر من بگویم، لطفاً این را در نظر بگیرید، این به شما بستگی دارد، اغلب بهتر از این است که بگویم: باید این کار را انجام دهید وگرنه آدم وحشتناکی هستید.

    گوشت دارای ردپای کربن بالا است

    تولید گوشت گاو بزرگترین عامل کشاورزی در تغییرات آب و هوایی است. دلیل اصلی این است که گاوها در تبدیل آنچه می خورند به استیک یا گوشت خرد شده مصرفی ما ناکارآمد هستند. هر ۱۰۰ کالری که حیوانات می خورند فقط یک کالری پروتئین خوراکی تولید می‌کند.

    چرا مردم مردم در برابر گیاهخواری مقاومت می‌کنند؟

    گاوها نیز به چراگاه زیادی نیاز دارند. ویت می‌گوید: «تغییر کاربری زمین، از جمله پاک‌سازی جنگل‌ها برای کشاورزی، مسئول یک چهارم تا یک سوم کل دی اکسید کربنی است که تاکنون منتشر کرده‌ایم». این یعنی گاوها و گوشت پشت سر سوخت فسیلی قرار دارند!

    در سال‌های اخیر حدود چهار برابر بیشتر از زمین‌های جنگلی برای ایجاد چراگاه‌های چرا برای گاو تخریب شده‌اند. به علاوه، گاوها مقادیر زیادی متان را تولید می‌کنند که در به دام انداختن گرما در جو ۲۵ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن است. . جوجه‌ها و خوک‌ها نیز بیشتر از آنچه تولید می‌کنند غذا مصرف می‌کنند؛ اگرچه کارآمدتر از گاوها هستند.

    به این دلایل، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تولید مواد غذایی برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند، در مقایسه با افرادی که بیشترین مقدار گوشت را مصرف می کنند، ۷۵ درصد کمتر است

    تغییر به سمت گیاهان به ویژه در ایالات متحده مهم است، جایی که مصرف سرانه گوشت در میان بالاترین میزان مصرف در جهان قرار دارد؛ درست بیش از دو برابر میانگین جهانی. ویت می‌گوید: «با مصرف کمتر گوشت و مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، می‌توانیم اثرات آب و هوایی رژیم غذایی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. البته این شیوه غذا خوردن باعث بهبود سلامتی نیز می شود.

    مصرف فرآورده های حیوانی تا حدودی کاهش یافته است، به طوری که دو سوم از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی تایید کردند که در سال های اخیر فراورده‌های کمتری مصرف کرده‌اند، به ویژه گوشت قرمز. اما مسئله اینجا است که رایج ترین دلایل ذکر شده برای این کار کاهش هزینه و بهبود سلامت است، نه محیط زیست.

    تغییرات کوچک، نتایج بزرگ

    فعالان محیط زیست به صورت واضح می‌گویند که از همه نمی خواهند که گیاهخوار یا وگان شوند، اما تمایل دارند که مردم در صورت امکان، وعده های غذایی گیاهی بیشتری را در نظر داشته باشند. ویت می گوید: «اگر یک سوم مصرف گوشت گاو خود را به سویا و لوبیا تغییر دهید، تأثیر اقلیمی مخرب رژیم غذایی خود را تا حدود ۱۵ درصد کاهش می دهید.

    بر اساس مطالعه ای که در این ماه در مجله پزشکی Appetite منتشر شد، هنگام تلاش برای متقاعد کردن دوستان یا اقوام برای کاهش مصرف گوشت، تأکید بر مزایای سلامتی به جای تأثیرات محیطی یا مسائل مربوط به رفاه حیوانات منجر به تمایل بیشتر مردم به رژیم گیاهخواری می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا