اخبار روز

هشدار جدی به شهروندان | ویروس جدیدی بدتر از کرونا در راه است؟ – بلادنیوز

  • هشدار جدی به شهروندان | ویروس جدیدی بدتر از کرونا در راه است؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از همشهری آنلاین، مطالعه پژوهشگران نشان داده است زیرگونه‌ای از ویروس آنفلوانزای پرندگان H ۳ N ۸ که در مرغداری‌های چین شایع است، درحال جهش‌هایی است که انتقال از طریق هوا را تسهیل می‌کند و می‌تواند موجب عفونت‌های شدیدی در انسان شود.

    نتایج این پژوهش‌ها بر نیاز فوری به نظارت دقیق و مطالعه روی این ویروس‌ها در طیور و انسان‌تأکید و خاطرنشان می‌کند حتی جمعیت‌های واکسینه‌شده هم ممکن است دربرابر سویه جدید آسیب‌پذیر باشند.

    بیماری شایع شده در چین

    دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گروه بیوتکنولوژی درباره ویروس جدید در چین می‌گوید در ارتباط با بیماری جدید که در چین شایع شده و همه می‌خواهند بدانند آیا این ویروس هم دوباره می‌توانددر دنیا شایع شود یا نه باید گفت بله در چین واقعاً مراجعه به بیمارستان‌ها برای ابتلا به این بیماری به صورت بسیار زیاد شده و مخصوصاً شمال چین درگیر یک پنومونی یا ذات‌الریه‌ای است که نگرانی‌هایی در چین و کشورهای دیگر مخصوصاً در کشور ما ایجاد کرده؛ تا جایی که سازمان بهداشت جهانی از چین به خاطر سابقه‌ای که در ارتباط با شیوع ویروس کووید داشته توضیح خواسته است.

    توضیح چین درباره ویروس جدید

    به گفته دکتر نوری‌زاده چین اعلام کرد که جای نگرانی برای شایع شدن دوباره این بیماری مانند کرونا نیست. ضمن آنکه در ایالت‌های شمالی چین مثلاً در تیان جینگ در یک روز ۱۳ هزار کودک و در پکن ۸ هزار کودک براثر ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. اکثریت این مراجعات را هم کودکان تشکیل می‌دادند؛ کودکانی که به عفونت ریوی مبتلا می‌شوند که می‌تواند باعث نگرانی زیادی شود.

    ویروس جدید ویروس جهش یافته کووید است؟

    خبر خوب آن است که تا امروز مورد فوتی ناشی از این بیماری گزارش نشده است. ولی نگرانی‌هایی در این ارتباط وجود دارد که آیا ویروس جدید ویروس جهش یافته کووید است؟ به عقیده این استاد دانشگاه، ویروس جدیدی در کار نیست و علت این موضوع هم آن است که در دوران کووید در چین «سیاست صفر کووید» وجود داشت؛ یعنی چین به جای اینکه مثل کشورهای دیگر درگیر بیمارستان‌ها باشد و بیماران را در بیمارستان‌ها درمان کند و منجر به فوت افراد زیادی شود، کنترل بیماری را تا اندازه‌ای بالا برد که اجازه داده نشود حتی یک نفر هم به بیماری مبتلا شود.

    موفقیت چین در مقابله با کرونا

    دکتر نوری‌زاده می‌گوید: چین در خصوص مقابله با کرونا موفق عمل کرد؛ یعنی طی نزدیک یک سال در چین هیچ گزارش ابتلا به بیماری وجود نداشت. حتی زمانی که در اوج شیوع ویروس دلتا در کشورهایی مثل ایران روزانه ۷۰۰ -۸۰۰ مورد فوتی وجود داشت؛ در چین حتی یک نفر هم به بیماری مبتلا نمی‌شد. به گونه‌ای که در طول مدت بسیار زیادی در چین حتی یک فوتی هم گزارش نشد. اما بعد از گذشت ۱۵ -۱۶ ماه فقط یک نفر که بالای هشتاد سال داشت فوت کرد؛ بنابراین چین سیاست خوبی در کنترل کووید داشت، چون توانست با قرنطینه و ایزوله کردن بچه‌هایی که در سنین کودکی بودند و تازه متولد شده بودند حتی در برابر بعضی بیماری‌های ساده نیز ایمنی ایجاد کند.

    ابتلای دوباره کودکان به بیماری

    اما در حال حاضر که کووید خیلی کمتر شده این بچه‌ها به سادگی به بیماری‌های ساده مبتلا می‌شوند و، چون قبلاً با بودن در قرنطینه هیچ ایمنی در برابر این گونه بیماری‌ها برای آن‌ها ایجاد نشده شاید حتی مجبور شوند بر اثر ابتلا به یک ویروس ساده که قبلاً دربرابر آن ایمن نشده‌اند حتی به بیمارستان هم مراجعه می‌کنند. به این ترتیب اگر بیماری‌های مشابه در چین و کشورهای دیگر هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند بتواند در چین مشکل ساز شود.

    بیماری‌های شایع در چین

    این استاد دانشگاه می‌گوید: بیماری‌هایی که در حال حاضر در چین شایع شده از جمله بیماری‌هایی هستند که با آنتی‌بیوتیک‌های ساده هم درمان می‌شوند یعنی درمان دارند و مانند آنفلوآنزاهای فصلی هستند. اما بیماری که می‌تواند باعث نگرانی شود فقط در ارتباط با شیوع آنفلوآنزای پرندگان است که تا حدودی نگران کننده به نظر می‌رسد. چند مورد هم از این بیماری در چین هم شده که البته نمی‌تواند خیلی خطرناک باشد.

    خطر آنفلوآنزای پرندگان در ایران

    دکتر نوری‌زاده درباره خطر آنفلوآنزای پرندگان در ایران می‌گوید: در حالت کلی احتمال خطر برای ایران وجود ندارد. چون در دوران کرونا ما قرنطینه را چندان رعایت نکردیم و در طول سه سال شیوع کرونا؛ با ابتلا به کرونا و بیماری‌های دیگر در برابر بیماری‌های زیادی ایمن شده‌ایم؛ بنابراین احتمال ابتلا به بیماری زیاد به نظر نمی‌رسد.

    نگرانی از ابتلای افراد پرریسک به آنفلوآنزا

    به گفته این استاد دانشگاه از اوایل تابستان، متخصصان نگران افراد پر ریسک در ارتباط با ابتلا به آنفلوآنزا هستند. یعنی کودکان و سالمندان بیشتر در معرض خطرند. چون در گذشته یعنی سال‌های اخیر ماسک زده و رعایت کرده بودند کمتر خطر ابتلا به آنفلوآنزا داشتند. اما امسال نگرانی در ارتباط با ابتلا به آنفلوآنزا نسبت به سال‌های قبل بالاتر خواهد رفت؛ بنابراین باید از راه‌های مختلف برای مقابله به این بیماری اقدام کرد.

    یعنی افرادی که پر ریسک هستند همچنان می‌توانند با زدن واکسن‌های آنفلوآنزا، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند، چون با توجه به اینکه امسال افراد زیاد از ماسک استفاده نمی‌کنند احتمال زیادی برای مواجهه با ویروس‌های مختلف از جمله آنفلوآنزا وجود خواهد داشت.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا