اخبار روز

شهر، آلبوم عکس هنرمندان نیست / زمان آشنایی نسل انقلاب با شعر فروغ است – بلادنیوز

  • شهر، آلبوم عکس هنرمندان نیست / زمان آشنایی نسل انقلاب با شعر فروغ است – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، نشست خبری «شهر شعر» بعداز ظهر امروز دوشنبه یکم آبان 1402 در سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد. در این نشست رضا صیادی؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و مرتضی امیری اسفندقه شاعر شناخته شده کشورمان حضور داشتند.

    «شهر شعر» رویدادی است که با ثبت تک بیت‌هایی بر بیلبوردها و فضاهای تبلیغیِ‌ شهر تهران شکل گرفته است. رویدادی که در روزهای گذشته، فضای شهر را به شدت تحت تاثیرقرار داده و بسیاری از شهروندان در سطح شهر، با ابیات و شاعران بسیاری آشنا شده‌اند.

    گفت‌وگوی بلادنیوز با دستیار ویژه شهردار تهران در حوزه شعر/ ادبیات ما با ابدیات ما گره خورده است

    در این نشست رضا صیادی در پاسخ به پرسشی از خبرنگار بلادنیوز گفت: نگاه ما در اجرای این رویداد، ادامه دار است. در مراحل بعدی سراغ قدمای شعر فارسی خواهیم رفت. نگاه موضوعی هم مد نظرمان است که مثلا در هفته دفاع مقدس بتوانیم اشعار دفاع مقدسی را در سطح شهر رونمایی کنیم. کار دیگری که مدنظر داریم، مختص ماه رمضان است که در این ماه بتوانیم اشعار رمضانی و قرآنی را روی بیلبوردها و فضاهای تبلیغاتیِ‌ شهر تهران ببریم.

    در بخش دیگری از این نشست، مرتضی امیری اسفندقه هم در پاسخ به پرسشی که از سوی خبرنگار بلادنیوز مطرح شده بود، گفت: قبل از اینکه ما در تهران بیت‌هایِ برخی شاعران را در معرض دید مردم قرار دهیم، رانندگان کامیون‌ها و برخی ماشین‌ها این کار را کرده بودند. حتما دیده‌اید که پشتِ فلان کامیون، یا پشتِ فلان نیسان یا ماشین‌های دیگر، بیتی نوشته شده که توجهِ دیگران را جلب می‌کند.

    اسفندقه تاکید کرد: اکنون و با اجرای «شهر شعر» شهر موزون شده است. حتما می‌شد شعرهای دیگری یا حتی شاعران دیگری را انتخاب کنیم. اما این گام اول است. در گام‌های بعدی حتی می‌شود شعرها را مردم انتخاب کنند. امیدوارم این پویش به شهرهای دیگر هم برسد. همه جا ما با شعر سروکار داریم، بسیاری از شما برای ابراز احساسات به همسرتان یا پدر یا مادرتان سراغ شعر می‌روید. روی کارت‌های عروسی حتما بیتی نوشته می‌شود. حتی در قبرستان‌ها و روی سنگ قبرها هم شعر می‌نویسند.

    او ادامه داد: اینکه شهرداری تهران، شعر را روی تاقچه‌های شهر در معرض دید قرار داد عالی است. این طرح را همان سالی که به عنوان دستیار آقای ذاکانی انتخاب شدم در ذهن داشتم. آن زمان گفت‌وگویی با خبرگزاری بلادنیوز داشتم و گفتم که شهر روح دارد و چه چیزی به جز شعر پارسی می‌تواند ترجمانی برای روح آدمیان باشد. شهر آلبوم عکس هنرمندان نیست. عکس‌ها و نام‌ها فراموش می‌شوند اما شعرها باقی می‌مانند.

    این شاعر پیشکسوت با تاکید بسیار چند جمله‌ی مهم را اینگونه بیان کرد: غلبه همیشه بر متن است نه بر من! غلبه بر متن است نه بر نام شاعر.

    اسفندقه گفت: در اجرای این پویش، شهرداری شعرداری کرد. شهروندان شعروندان هستند. برای مراحل بعدیِ‌ این پویش، گروه زبده‌ای از شعرشناسان آگاه بیایند و بیت‌ها و شعرها را انتخاب کنند. انتخاب‌ها باید گسترده‌تر شود. حتی از نثر باید انتخاب کرد، نثرهای سعدی و ابوسعیدابوالخیر و دیگران.

    این شاعر با اشاره به درجِ شعری از فروغ فرخ‌زاد در این پویش، تاکید کرد: وقتش فرا رسیده که نسل انقلاب با شعر فروغ آشنا شوند. این نسل باید با سروده‌های پروین اعتصامی ارتباط بگیرند. مردم ما باید با شعر شاعران انقلاب، کسانی مانند قیصر امین پور و دیگر بزرگان آشنا شوند.

    پویش «شهر شعر» تا 10 روز دیگر در تهران ادامه خواهد داشت. قرار است که در این مدت شعرهای تازه‌ای هم به آنچه تا کنون ارائه شده، اضافه شود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا