اخبار روز

۱۰ ثروتمند نخست ترکیه و زمینه فعالیت آنها – بلادنیوز

  • ۱۰ ثروتمند نخست ترکیه و زمینه فعالیت آنها – بلادنیوز

    – اخبار بین الملل –

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری بلادنیوز، هر ساله در ترکیه و در آخرین روزهای سال، لیست ثروتمندترین افراد این کشور منتشر می‌شود.

    اهمیت لیست ثروتمندان کشور در این است که آنان، قهرمانان پرداخت مالیات به دولت هستند و پیش‌فرض مهم این است؛ هر هلدینگ عظیمی که دارای بیشترین ثروت و سرمایه باشد، بالاترین مالیات را به دولت پرداخت کرده و علاوه بر مالیات، در بخش مسئولیت‌های اجتماعی و امور خیره، گام‌های بلندی برای خدمت به مردم برداشته است.

    شکی نیست که بخش قابل توجهی از خدمات اجتماعی و انسانی کمپانی‌ها و هلدینگ‌های بزرگ نیز، به منظور تبلیغ، رقابت و کاستن از میزان مالیات است. اما در هر حال، یکی از کنجکاوی‌های رسانه‌ای معمول در ترکیه این است که آیا در صدر لیست ثروتمندان، تغییر خاصی روی داده است یا نه.

    کشور ترکیه ,

    هنوز هم در ترکیه دست به دست شدن ثروت مالی روی نداده و لیست امسال نشان می‌دهد که ثروتمندان بزرگ این کشور، هنوز سراغ صنایع مدرن و فناوری پیشرفته نرفته‌اند.

    این خانواده‌های ثروتمند

    بیش از هفتاد سال است که دو خاندان بزرگ «سابانچی» و «قوچ» پرچمدار ثروت و سرمایه هستند و فرزندان و نوه‌های این خاندان‌های مشهور نیز مداوماً بر ثروت پیشین افزوده‌اند. لیست سال 2023 نیز نشان می‌دهد که فیلم کلاسیک قوچ‌ها و سابانجی‌ها همچنان ادامه دارد.

    نگاهی بیندازیم به لیست 10 ثروتمند برتر ترکیه. این لیست با داده‌های منتشر شده توسط مجله اکونومیست تهیه شده است:

    1ـ خانواده قوچ صاحب هلدینگ مشهور قوچ، 6 میلیارد دلار ثروت دارد و در میان 500 شرکت بزرگ جهان، لیدر بسیاری از بخش‌ها در داخل و خارج از کشور است. گروه Koçبا تمرکز بر فعالیت‌های خود در بسیاری از بخش‌های مختلف، به ویژه انرژی، مالی، کالاهای با دوام و خودرو فعال است.

    خانواده شوکت سابانجی صاحب هولدینگ Esas بین 5 تا 6 میلیارد دلار ثروت دارد. این هلدینگ 23 سال پیش تأسیس شد و در زمینه حمل و نقل هوایی، تدارکات، مواد غذایی، مراقبت‌های بهداشتی، خرده‌فروشی و املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. همچنین صنعت سرگرمی یک خطّ تجاری مهم در این هلدینگ است و خطوط هوایی پگاسوس ترکیه به این خانواده تعلق دارد.

    ارول سابانجی و خانواده‌اش، صاحب هولدینگ سابانجی با ثروتی بین 4 تا 5 میلیارد دلار، از شرکت‌های هلدینگ پیشرو در ترکیه است و از طریق شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه خود در بخش‌های مختلف به ویژه بانکداری، خدمات مالی، انرژی، صنعت، مصالح ساختمانی و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند.

    4ـ ترکان سابانجی و خانواده، صاحب هلدینگ س.سابانجی، با ثروتی بین 4 تا 5 میلیارد دلار، در حوزه بانکداری و ترابری فعالیت می‌کند.

    5ـ خاندان تارا صاحب هلدینگ مشهور عنقا با ثروتی بین 3 تا 4 میلیارد دلار در حوزه کلان‌پروژه‌های مهندسی، ساخت و ساز، صنایع، حفاری و عملیات دریایی فعال است.

    6ـ خاندان اجزاجی باشی صاحب هلدینگ مشهور Ezcacıbaşı با ثروتی بین 3 تا 4 میلیارد دلار در حوزه بهداشت و سلامت، تأسیس بیمارستان و کلینیک، گردشگری سلامت، تولید عطر و ادکلن و مواد آرایشی ـ بهداشتی.

    7ـ حُسنی اوزیَغن صاحب Hüsnü Özyeğin با ثروتی بین 3 تا 4 میلیارد دلار در صنایع بیمه، بانکداری و سرمایه‌گذاری تجاری و تولیدی فعالیت می‌کند.

    مورات اولکر صاحب هولدینگ کوکلر بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار دارد و مهمترین بازرگان و تولیدکننده پیشرو در شکلات و بیسکویت است.

    خانواده اوز صاحب Üs Holding بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار. مدیران این هلدینگ از فرزندان خانواده اولکر هستند و در حوزه صنایع شکلات و بیسکویت فعالیت می‌کنند.

    10ـ خانواده اردم اوغلو هلدینگ Erdemoğlu بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار. این هلدینگ 16 هزار نفر نیرو دارد و در حوزه صنایع فرش و الیاف فعالیت می‌کند و در چندین کشور بزرگ از جمله روسیه نمایندگی دارد.

    کشور ترکیه ,

    یکی از اتفاقات مهم در لیست ثروتمندان ترکیه این است که دو خانواده مشهور «شاهنک» و «دوغان» دست کم در صدر لیست جایی ندارند؛ چرا؟

    به دو دلیل: اول این که هر دو خانواده که برای مدتی طولانی در بخش رسانه فعال بودند، حالا مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را به حوزه ساختمان‌سازی و هتلداری منتقل کرده‌اند و گفته می‌شود که چند میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را به اروپا و آمریکای لاتین برده‌اند.

    با این حال، هر دو آنها در رده‌های یازدهم و دوازدهم ایستاده‌اند و خاندان «زورلو» صاحب هلدینگ عظیم زورلو که سال گذشته بر پله دهم ایستاده بودند، امسال سیزدهم شدند. چرا که این خاندان در حوزه انبوه‌سازی فعال است و امسال به اندازه کافی سود به دست نیاورد.

    دو خانواده «اوز ایلهان» و «یازیجی» که دو گروه صنعتی بزرگ به نام گروه آناتولی را مدیریت می‌کنند و از معامله خودرو گرفته تا مشروبات الکلی پول در می‌آورند، امسال هم مانند سال گذشته، چهاردهم و پانزدهم شدند.

    از بین ثروتمندان بالا، «احمد اوز اوکور» خواهرزاده «مراد اولکر» تنها فردی است که حاضر شده در حوزه استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها سرمایه‌گذاری کند. او اعلام کرده که پنجاه میلیون دلار از سرمایه خود را به این حوزه آورده و با 5 استارتاپ، دنیای تجارت و خدمات ترکیه را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند.

    یکی دیگر از نکات مورد توجه در لیست ثروتمندان ترکیه این است که در چند سال گذشته، برخی از شرکت‌های متعلق به افراد ثروتمند نزدیک به اردوغان و حزب حاکم نیز، رفته رفته خود را بالا کشیده و صاحب ثروت‌های قابل توجهی شده‌اند.

    «مهمت چنگیز» از پیمانکاران صنعتی بزرگ نزدیک به اردوغان، بر رده 29 ایستاده، «جمال کالیونجو» صاحب هلدینگ بزرگ عمران و مسکن بر رده 30 ایستاده و هلدینگ دمیر اورن از کمپانی‌های بزرگ رسانه‌ای و تجاری طرفدار اردوغان، هم اکنون در لیست ثروتمندان ترکیه بر پله 70 قرار گرفته است.

    انتهای پیام/؛

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا