اخبار روز

روز پررفت‌وآمد مردم و مسئولین به نمایشگاه کتاب/ ناشر متخلف چند ساعتی تعطیل شد! – بلادنیوز

  • روز پررفت‌وآمد مردم و مسئولین به نمایشگاه کتاب/ ناشر متخلف چند ساعتی تعطیل شد! – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز سومین روز از نمایشگاه کتاب با آخر هفته تقارن پیدا کرد و همین موضوع باعث شد شلوغ‌ترین روز نمایشگاه کتاب رقم بخورد. بسیاری از مخاطبان ترجیح دادند آخرین روز هفته‌شان را در نمایشگاه کتاب سپری کنند چرا که زمان برگزاری نمایشگاه نیز تا ساعت 21 تمدید شد.

    از ابتدای روز جمعه هرچه عقربه‌های ساعت به نیمه روز نزدیک می‌شد تراکم جمعیت در مبادی ورودی محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مشهودتر می‌شد و تعداد خودروهای شخصی منتظر ورود به پارکینگ نیز رفته رفته بیشتر می‌شد تا جایی که حدود ساعت 13 مسئولان برگزاری نمایشگاه رسماً اعلام کردند ظرفیت پارکینگ تکمیل شده است و مردم برای عزیمت به نمایشگاه بهتر است از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

    نکته قابل توجه در سومین روز از نمایشگاه کتاب بازار داغ برنامه‌های جنبی نمایشگاه بود تاجایی که صندلی‌های سینمای سیار حاضر در نمایشگاه برای اکران فیلم‌های جدول پخش همین روز به‌سرعت تکمیل شد و در غرفه‌های مختلف که برنامه‌های مختلف برگزار می‌شد شاهد تجمع قابل توجه مخاطبان و علاقه‌مندان بودیم و هیاهوی غرفه مخصوص کودک و نوجوان میان تراکم بالای جمعیت کاملاً مشهود بود.

    افزایش مراجعه خانواده‌ها برای بازدید از نمایشگاه به‌خصوص بخش ناشران دانشگاهی و کودک و نوجوان این نوید را به دنبال‌کنندگان اخبار مربوط به نمایشگاه داد که شروع طوفانی روز افتتاحیه تنها مربوط به تغییرات آب‌وهوایی نبود بلکه پس از برگزاری مراسم افتتاحیه هموطنان و علاقه‌مندان به کتاب از این رویداد مهم به‌خوبی استقبال خواهند کرد.

    البته حضور قابل توجه خانواده‌ها به‌همراه فرزندانشان در محل برگزاری نمایشگاه نیز نشان داد که فراغت والدین از گرفتاری‌های روزانه زمینه‌ای شده است برای گلگشت یک‌روزه کودکان میان غرفه‌های مرتبط و خرید علمی دانش‌آموزان برای ادامه مسیر آموزشی طی سال جاری یا سال تحصیلی آینده که البته سر کنکوری‌ها نیز بی‌کلاه نماند.

    حضور سرزده وزیر ارشاد اسلامی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در محل برگزاری نمایشگاه کتاب روز پررفت‌وآمدی را در مصلای تهران رقم زد.

    از سوی دیگر حضور فعال و دقیق مسئولان ستاد برگزاری نمایشگاه برای سرکشی به غرفه‌ها و بررسی روند فعالیت آنها نکته‌ای بود که از دید عموم دور نماند و رسیدگی به تخلف‌های ناشران، کتابفروشان یا دیگر غرفه‌ها با دقت، مستند و البته اصولی رسیدگی شد تا جایی که یکی از غرفه‌های متخلف حکم تعطیلی چندساعته برایش صادر شد و اطلاعات جمع‌آوری‌شده سایر متخلفان هم برای رسیدگی دقیق‌تر به مقامات مسئول تحویل داده شد.

    نمایشگاه کتاب فرصت خوبی برای تعامل با مخاطبان است

    در میانه روز و ساعت مقرر معمول برگزاری نشست خبری روزانه نمایشگاه نیز روایتی جالب از سومین روز نمایشگاه داشت به‌صورتی که سخنگوی نمایشگاه کتاب در نشست خبری با اهالی رسانه اخبار مهمی را بیان کرد.

    او درباره آمار فروش نمایشگاه مجازی تا ساعت 13 جمعه 22 اردیبهشت گفت:‌ مجموعاً‌ 21 میلیارد و 400 میلیون تومان رقم فروش ثبت شده است‌، 15 میلیارد و 300 میلیون سهم ناشران و 6 میلیارد و 100 میلیون سهم کتابفروشان بوده است، هم‌چنین 178 هزار نسخه کتاب تاکنون در نمایشگاه به فروش رسیده است.

    رمضانی به تخلفات انجام‌شده در این دو روز اشاره کرد و گفت:‌ کمیته رسیدگی به تخلفات چند مورد را که ارجاع داده شده بود، بررسی کرد،‌ یک ناشر در بخش عمومی فروش غیرمجاز داشت که حکم تعطیلی چندساعته برای او صادر شد،‌ برای مابقی ناشران نیز بعد از قطعی شدن حکم اعلام خواهیم کرد.

    وی با اشاره به فعالیت بخش کلینیک نشر گفت:‌ ناشران حاضر در نمایشگاه می‌توانند به این حوزه مراجعه و درباره بهبود نشر خود مشورت کنند. مجموع فعالیت‌های فرهنگی که در این دوره در حال برگزاری است، زیاداست و منبع خوبی برای انتقال فرهنگ به مردم است.

    بازدید سرزده آقای وزیر

    تقریباً نزدیک به ساعات پایانی نمایشگاه بود که حضور سرزده وزیر مهر تأییدی بود بر اهمیت برگزاری هرچه مناسب‌تر سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی برای مسئولان مربوطه زد، چون محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از ظهر جمعه با حضور سرزده در محل برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بخش‌های مختلف جشنواره بازدید کرد.

    اسماعیلی در این بازدید ضمن حضور در غرفه‌های مختلف بخش ناشران عمومی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگویی با برخی ناشران و نویسندگان حاضر در غرفه‌ها پای دغدغه‌ها و مسائل مختلف اهالی فرهنگ و ادب نشست. او همچنین در بخش اطلاع‌رسانی نمایشگاه سی و چهارم حضور پیدا کرد.

    البته تردد ماشین‌های تشریفات نمایشگاه در مسیر‌های تعیین‌شده حکایت از این داشت تعطیلی پایان هفته فرصتی مناسب شده است برای حضور مقامات مسئول کشوری و لشکری به‌صورتی که روز سوم نمایشگاه شاهد حضور چند نماینده مجلس در مصلای تهران بودیم. اقبال شاکری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از نمایندگان حاضر در نمایشگاه بود.

    چه‌خبر از نشست‌های روز دوم نمایشگاه کتاب / از استندآپ کمدی گرفته تا رونمایی از سوغات مسقط

    نمادی از تعامل خوب ایران با خارج

    شاکری با بیان این‌که هر سال با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب، دیپلماسی فرهنگی تقویت می‌شود، گفت: نمایشگاه کتاب دیپلماسی فرهنگی رو‌به‌رشدی دارد. حضور پرشور ناشران خارجی و میهمانان ویژه در بخش بین‌الملل نشان‌دهنده این واقعیت مهم است که ارتباطات و تعاملات فرهنگی و علمی بسیار خوبی بین کشور ما و سایر کشورها در حوزه‌های فرهنگی و صنعت نشر صورت گرفته است‌. البته حضور نمایندگان ما به هر شکل در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب دنیا خیلی مهم است، چراکه باید از نیاز مردم کشورهای مختلف نیز اطلاعاتی کسب کنیم تا بتوانیم کتاب‌های ایرانی را به زبان‌های زنده دنیا ترجمه و چاپ کنیم.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره ترجمه کتاب‌هایی از خارج از کشور گفت: ناشران ایرانی با اطلاع یافتن از سوابق تاریخی و فرهنگی مردم کشورهای مختلف می‌توانند کتاب‌های مورد نظر آنها را ترجمه و چاپ کنند و به این طریق نقش خود را در رونق صنعت نشر کشورمان ایفا کنند. در زمان حاضر ما با آمریکای لاتین، شبه‌قاره هند و آسیای میانه ارتباط بسیار خوبی برقرار کردیم؛ مسئولان و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور نباید از این ظرفیت غافل شوند.

    تسهیل دسترسی نخبگان به منابع مطالعاتی کتابخانه مجلس

    مجتبی توانگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نمایشگاه کتاب حاضر شد. او فراهم کردن شرایط دسترسی بیشتر مردم برای خرید مجازی کتاب را یکی از وظایف مهم مسئولان این حوزه دانست و گفت: در زمان حاضر اتفاق خوبی که در حوزه دیجیتال افتاده است، این امر با زحمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است؛ شما می‌توانید با وارد کردن اسم کتاب به بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب را پیدا و از طریق ارسال پستی دریافت کنید.

    او درباره حمایت مجلس از اهالی کتاب گفت: تسهیل دسترسی نخبگان به منابع مطالعاتی کتابخانه مجلس یکی از کارهایی بود که به‌دستور آقای قالیباف انجام شد و دیگر اینکه مجلس با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران را از معافیت مالیاتی بهره‌مند کرده است.

    نمایشگاه کتاب باید تمام سلیقه‌ها را پوشش دهد

    در همین حال، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد مصدق در سومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ابراز خرسندی از حضور در این رویداد مهم فرهنگی، گفت: نمایشگاه کتاب باید همه سلیقه‌های فرهنگی کشور را پوشش دهد و در این صورت است که به اهداف اصلی نظام نزدیک می‌شود.

    وزیر فرهنگ تاجیکستان با مسئولان نمایشگاه کتاب دیدار و گفت‌وگو کرد + تصاویر

    مقایسه نمایشگاه تهران با قاهره و فرانکفورت

    یکی از اتفاقات جالب توجه روز گذشته حضور حجابی کرلانگیچ و اظهار نظر وی درباره نمایشگاه کتاب تهران بود، به این صورت که کرلانگیچ ضمن ابراز خرسندی از حضورش در این رویداد فرهنگی گفت: نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران نمایشگاه بزرگی در منطقه و حتی جهان است و می‌توانیم این رویداد فرهنگی در ایران را با نمایشگاه‌های کتاب فرانکفورت و قاهره مصر مقایسه کنیم.

    به‌هرحال سومین برگ از تقویم ده‌روزه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز ورق خورد و یک بار دیگر مشخص شد که چراغ فرهنگ و هنر در ایران هرگز با شیطنت دیگران خاموش نخواهد شد.

    انتهای پیام/+

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا