اخبار روز

از شایعه تا واقعیت ماجرای شهر زیرزمینی در قزوین – بلادنیوز

  • از شایعه تا واقعیت ماجرای شهر زیرزمینی در قزوین – بلادنیوز

    – اخبار استانها –

    به گزارش خبرگزاری بلادنیوز از قزوین، چند روزی است که شایعه پیدا شدن شهر زیرزمینی در محوطه «بقعه چهار انبیا» شهر قزوین در فضای مجازی سر و صدا ایجاد کرده و افکار عمومی مردم را به خود مشغول کرده است.

    علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین ضمن رد کردن شایعه پیدا شدن شهر زیرزمینی در قزوین، اظهار داشت: به‌ دنبال ریزش طاق‌های آرامگاه تعدادی از علمای نامدار دینی در محوطه چهار انبیاء، عملیات مرمت این بخش از بقعه اسفندماه سال گذشته آغاز شد که پس از طی مرحله پاکسازی و خواناسازی، مرمت و استحکام بخشی طاق‌ها در حال انجام است. 

    وی با ارائه توضیحاتی در خصوص پیشینه تاریخی بقعه چهار انبیا و بخشی از آن که در دست مرمت قرار دارد، افزود: بقعه پیغمبریه در جانب شرقی خیابان پیغمبریه و جنب مدرسه و مسجد پیغمبریه در غرب کاخ چهل‌ستون واقع شده و تاریخ ساخت آن مربوط به دوران صفویه است که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل شده‌ است.

    مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری وصنایع‌‎ دستی استان قزوین ادامه داد: در جانب شمال غربی این آستان و در زیرزمین، دهلیزی کهن قرار دارد که علمای نامداری از تاریخ تشیع در آن آرمیده‌اند و خیابان پیغمبریه بر روی بخشی از بنای این مقبره قرار دارد که آیت‌الله الهیان تنکابنی، میرزا مسعود شیخ‌الاسلامی، ملاعلی طارمی، شیخ احمد عزیزی و غیره از جمله این علما هستند.

    خزائلی یادآور شد: با ریزش طاق‌های این بنا به دلیل فرسودگی در اسفندماه سال گذشته، عملیات مرمت آن در دستور کار قرار گرفت و اولین اقدامی که انجام شد استحکام‌بخشی اولیه بنا با استفاده از چوب‌بست و تیرهای چوبی بود.

    وی اضافه کرد: پس از آن جلساتی با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و شهرداری قزوین برگزار و با هماهنگی و تقسیم کار بین دستگاه‌ها، خاک روی سقف مقبره برچیده شد و اکنون در مرحله مرمت طاق‌ها قرار داریم و مرحله پایانی نیز ایجاد یک سازه مستحکم برای عبور ترافیک خیابان پیغمبریه خواهد بود.

    مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری وصنایع‌‎ دستی استان قزوین با اشاره به زمان‌بندی و پروسه در نظر گرفته شده برای مرمت این بنا، عنوان کرد: متاسفانه اجرای این پروژه سبب انسداد بخشی از عرض خیابان و ایجاد نارضایتی برای شهروندان شده و به این دلیل که دستگاه‌های متعددی در این پروژه مشارکت دارند، نمی‌توانیم زمان مشخصی را اعلام کنیم، اما این اداره‌کل در تلاش است در کوتاه‌ترین زمان ممکن وظایف خود را انجام دهد تا بار دیگر شاهد حضور زائرین و گردشگران در این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی باشیم.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا