اخبار روز

چراغ سبز پوتین برای آتش بس – بلادنیوز

  • چراغ سبز پوتین برای آتش بس – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از ایسنا، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد، رئیس جمهور روسیه دست کم از ماه سپتامبر تاکنون از طریق چند واسطه پیام داده که آماده توافق بر سر آتش‌بس برای جنگ اوکراین از جمله با متوقف شدن درگیری‌ها در محل خط تماس فعلی در این کشور است.

    نیویورک تایمز این اطلاعات را از دو مقام روسی ارشد سابق نزدیک به کرملین و چند مقام آمریکایی و خارجی منتشر کرد.

    منابع مورد استناد نیویورک تایمز گفتند، مقام‌های آمریکایی بر این باورند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک سال قبل در پاییز سال ۲۰۲۲ تلاشهایی برای حصول آتش‌بس برای جنگ اوکراین انجام داده بود. این منابع مدعی شدند، این خواسته پوتین که قبلا علنی نشد بعد از آن مطرح شد که اوکراین نیروهای روسیه را در حوزه شمال شرق شکست داد. آنها در ادامه ادعا کردند، پوتین در آن زمان رضایت خود را از اراضی که روسیه تصرف کرده بود نشان داده و گفته بود که برای یک آتش‌بس آمادگی دارد.

    این در حالی است که ولادیمیر پوتین اخیرا به دنبال شکست ضد حمله ارتش اوکراین و تضعیف پشتیبانی غربی‌ها از کی‌یف گفت، اهداف جنگی روسیه در اوکراین تغییر پیدا نکرده‌اند. او روز سه شنبه گذشته در سخنرانی برای گروهی از ژنرالهای ارتش روسیه اظهار کرد، اوکراین به حدی درمانده شده که سربازان روسیه «هر آنچه ما بخواهیم انجام می‌دهند.»

    پوتین وعده داد: «ما چیزی که متعلق به ما است را تسلیم نخواهیم کرد. اگر آنها می‌خواهند مذاکره کنند بگذارید بیایند مذاکره کنند.»

    نیویورک تایمز ادعا کرد، پوتین اخیرا با استفاده از دیپلماسی از طریق درهای پشتی این پیام متفاوت را داده که برای توافق کردن آمادگی دارد.

    طبق این گزارش پوتین به طور خصوصی از این موضوع صحبت کرده که مایل است در قبال جنگ اوکراین «اعلام پیروزی کرده و به راه خود ادامه دهد.»

    یک مقام ارشد بین‌المللی که پاییز امسال با مقام‌های روسی دیدار داشته، اظهار کرد: «روسها می‌گویند ما آماده‌ایم که بر سر یک آتش‌بس مذاکره داشت باشیم. آنها می‌خواهند بر مواضعی که هم اکنون در میدان جنگ دارند باقی بمانند.»

    با این حال چند مقام آمریکایی ادعا کردند، این می‌تواند یک تلاش گمراه کننده از سوی کرملین بوده و بازتاب دهنده تمایل واقعی پوتین برای سازش نیست. همچنین مقام‌های سابق روسی اضافه کردند، ولادیمیر پوتین ممکن است در صورتی که سربازان روسی بار دیگر پیشروی در میدان جنگ کسب کنند نظر خودش را تغییر دهد.

    یک مقام ارشد سابق روسی گفت که کرملین دارد تلویحا این پیام را می‌فرستد که پوتین واقعا مایل به متوقف شدن در مواضع کنونی خود است اما نمی‌خواهد حتی یک متر عقب نشینی کند.

    به گفته چند مقام سابق و فعلی، پوتین مجموعه‌ای از فاکتورها را که باعث ایجاد یک زمان مطلوب برای رسیدن به توافق صلح می‌شوند در نظر دارد. این فاکتورها عبارتند از: بن بست در میدان جنگ، شکست ضد حمله اوکراین، تضعیف حمایت غربی‌ها از کی‌یف و پرت شدن حواس‌ها از جنگ روسیه و اوکراین به دلیل وضعیت در نوار غزه.

    پوتین در سخنرانی‌های علنی خود تاکید داشته که با غرب که می‌خواهد «تمدن هزار ساله روسیه» را از بین ببرد، در تقابل است.

    طبق این گزارش چند مقام آمریکایی گفتند تغییری را در موضع ولادیمیر پوتین مشاهده کرده‌ و مدعی شدند که رئیس جمهور روسیه دیگر کناره گیری دولت زلنسکی را درخواست نمی‌کند. آنها ادعا کردند آتش‌بسی که پوتین پیشنهاد داده باعث حفظ حاکمیت اوکراین با پایتختی کی‌یف می‌شود اما منجر به کنترل شدن حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین توسط روسیه خواهد شد.

    منابع آمریکایی اضافه کردند در حالی که ولادیمیر پوتین موافقتش با یک چنین توافقی را مطرح ساخته اما همچنین در انتظار یک پیشنهاد ملموس‌تر است.

    یکی از موانع احتمالی بر سر راه توافق صلح اوکراین نیز به نوشته این روزنامه غربی، عزم روسیه برای جلوگیری کردن از پیوستن اوکراین به ناتو است. با این وجود یک مقام روسی سابق متذکر شد اختلاف نظرهای طرفها بر سر این مساله دلیلی برای این که پوتین نخواهد برای توافق مذاکره کند، نیست چون انتظار نمی‌رود این ائتلاف، اوکراین را در آینده پیش رو به عضویت بپذیرد.

    از سوی دیگر چند مقام ارشد آمریکایی گفتند تردید دارند که یک سیاستمدار ارشد اوکراینی بر سر توافقی که باعث واگذاری این میزان از اراضی اوکراین به روسیه می‌شود، توافق کند.

    همچنین بسیاری از متحدان غربی اوکراین نسبت به چشم انداز این آتش‌بس مردد بوده و معتقدند که پوتین در حال تسلیح مجدد نیروهایش برای حملاتی در آینده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا