اخبار روز

قالیباف: تمام قدرت‌ها دیدند که اگر دست از پا خطا کنند، کافی است کمی زاویه آن را تغییر دهیم – بلادنیوز

  • قالیباف: تمام قدرت‌ها دیدند که اگر دست از پا خطا کنند، کافی است کمی زاویه آن را تغییر دهیم – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی در هفتمین سالگرد بزرگداشت شهدای حادثه پلاسکو گفت: بیش از 70 قانون راهبردی و مؤثر برای حل مشکلات جاری در مجلس تصویب شده است و در حال حاضر نیز بر تحقق و پیاده‌سازی آن تمرکز کرده‌ایم تا از هر طریقی به دولت برای اجرای آن کمک کنیم.

    محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه امروز (پنجشنبه، 28 دی ماه 1402) در مراسم هفتمین سالگرد بزرگداشت شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو که پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در محله دولت‌آباد شهرری برگزار شد، ضمن تبریک ایام ماه رجب و تسلیت به مناسبت ایام سالگرد شهادت شهدای آتش‌نشان، گفت: روزی که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد برای ما یادآور دوران دفاع مقدس بود که هر لحظه گلوله توپ یا موشکی به سمت ما شلیک می‌شد و آتش‌نشانان نیز مانند رزمندگان آن روز برای نجات جان مردم وارد صحنه شده بودند.

    فداکاری شهدای آتش‌نشان پلاسکو نتیجه تصمیم‌گیری در یک لحظه بود

    رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: رزمندگان از زمانی که برای عزیمت به جبهه از خانواده خود خداحافظی می‌کنند، مجاهدت خود را آغاز کرده‌اند و زمانی که وارد جبهه می‌شوند، فضای ایثار و فداکاری را تجربه می‌کنند که آتش‌نشانان ما نیز همین گونه هستند؛ در زمان واقعه پلاسکو نیز گفتم که خود را تا پایان عمر مدیون 16 شهید آتش‌نشان حادثه پلاسکو می‌دانم.

    وی افزود: ایثارگری و جان دادن برای حفظ جان سایر شهروندان در یک فضای شهری را از آتش‌نشانانی دیدیم که برخی از آنها حتی اجباری برای حضور نداشتند؛ یا شیفت نبوده و مرخصی بودند و یا حتی برخی از آنها بلیط سفر داشتند اما پای کار آمدند. ایثار از جنس امید، شجاعت و اوج عقلانیت است؛ این فداکاری در نتیجه تصمیم‌گیری در یک لحظه است. در ساختمانی که در آن ساعت معمولاً بیش از چندین هزار نفر در آن مشغول به کار بودند با حضور آتش نشانان نجات پیدا کردند؛ اینها می‌دانستند ممکن است زنده نمانند اما آمدند و این اوج ایثار است.

    شهدای پلاسکو مانند شهدای دفاع مقدس به ما آموختند که ایرانی ارزش جانفشانی دارد

    قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که شهدای پلاسکو مثل شهدای دفاع مقدس به یکایک ما آموختند که ایران و ایرانی ارزش جانفشانی دارد، تأکید کرد: آنها برای دفاع از کشور، عزت و امنیت مسلمانان ایستادند، دِین خود را ادا و جان خود را فدا کردند لذا اگر می‌گوییم تا آخر عمر مدیون این شهدا هستیم، حرف گزافی نگفته‌ایم؛ آنها ایثارگری را یک فضیلت دانسته و پای آن ایستادند لذا امروز به خانواده‌های شهدای پلاسکو که چنین فرزندان و جوانانی را تربیت کردند، افتخار می‌کنیم.

    فرهنگ شهادت صرفاً برای دفاع مقدس نیست بلکه شامل حوزه اقتصاد و فرهنگ هم می‌شود

    وی در ادامه با تأکید بر اینکه اگر روحیه گذشت و شهادت طلبی نبود آن روز آتش‌نشانی دل به حادثه نمی‌زد تا جان افراد را نشان دهد، یادآور شد: رمز پیروزی ما فرهنگ شهادت است که صرفاً برای دفاع مقدس و ایثارگری در حوادثی مانند پلاسکو نیست بلکه فرهنگ شهادت برای حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سایر حوزه‌ها نیز هست. در فرهنگ شهادت افراد اول منافع خود را نمی‌بینند و کسی کینه از کسی به دل نمی‌گیرد؛ همه با هم برادر بوده و به یکدیگر اعتماد دارند و همه اهل تدبیر، شجاعت و عقلانیت هستند.

    قالیباف در ادامه فرهنگ شهادت را در خانواده، دوستی و جامعه مؤثر دانست و افزود: در میدان بودن و نگاه داشتن مردم در میدان است که باعث عزت می‌شود. در جنگ غزه افراد زیادی بیش از صد روز در مقابل تجهیزات قوی نظامی آمریکا و اسرائیل در حال ایستادگی هستند؛ مردمی که چند دهه است در یک زندان روباز زندگی می‌کنند لذا این ایستادگی آنها ناشی از فرهنگ جهاد و شهادت است.

    عظمت و قدرت مردم و نظام اسلامی در پاسخ به جنایت داعش در کرمان دیده شد

    رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی به امید اینکه بعد از 75 سال فلسطین و نسل‌های این کشور فراموش می‌شود، دست به اشغالگری زدند اما فرهنگ جهاد و شهادت امروز کاری کرده که موضوع فلسطین صرفاً مربوط به جهان اسلام نباشد بلکه تبدیل به موضوع نخست برای همه انسان‌هایی است که با هرگرایش و سلیقه‌ای، بویی از انسانیت برده‌اند؛ امروز همه مردم دنیا حرف از فلسطین و دفاع از ملت آن می‌زنند و این از آثار همان فرهنگ جهاد و شهادت است.

    وی اضافه کرد: اگر امروز در قدرت نظامی و موشکی به این سطح از قابلیت رسیده‌ایم و بی‌شک تبدیل به قدرتی در تراز قدرت‌های اول دنیا در عرصه دفاعی شده و در زمره 5 کشور دنیا و در برخی از جهات حتی جلوتر از آنها قرار داریم ناشی از فرهنگ جهاد و شهادت است. در حادثه تروریستی اخیر در کرمان که گروهک‌های داعشی مرتکب جنایتی عظیم در آن شدند نیز شما توانستید عظمت و قدرت مردم و نظام اسلامی را در پاسخی که به آنها داده شد ببینید.

    قالیباف در این بخش از سخنان خود با اشاره به مناظرات ترامپ و اوباما، گفت: ترامپ خطاب به اوباما می‌گفت شما داعش را در خاورمیانه تأسیس و تجهیز کردید. از این رو می‌بینید که مجموعه داعش دست پرورده رژیم صهیونیستی و آمریکا برای ایجاد ناامنی و وقوع جرم و جنایت است که در دهه اخیر در شمال آفریقا، یمن، افغانستان، عراق، سوریه و حتی کشورهای اروپایی رخ داده است که آخرین آن در کرمان بود.

    دشمن دست از پا خطا کند، با اندکی تغییر زاویه موشک‌های خود، قدرت‌نمایی می‌کنیم

    رئیس مجلس در ادامه ضمن قدردانی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: داعشی‌ها در ادلب پایگاه داشته و فعالیت‌ می‌کردند، شما دیدید که چگونه از فاصله هزار و 250 کیلومتری، موشک‌های خیبرشکن به مرکز و مقر آنها با چه دقتی اصابت کرد و آنها را منهدم کرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه این اقدام سپاه نه تنها داعش را منهدم کرد بلکه پیامی برای همه کسانی فرستاد که پشت صحنه داعش و تمامی ترورهایی هستند که آنها انجام می‌دهند، گفت: تمام قدرت‌ها دیدند که اگر دست از پا خطا کنند و کوچک‌ترین آسیبی به ملت و کشور ما برسانند، کافی است کمی زاویه آن را تغییر دهیم که قدرت جمهوری اسلامی را ببینند.

    قالیباف ادامه داد: آنها دیدند که اگر از طریق مقری در اربیل اقدام به جاسوسی کنند، با آن‌ها چه برخوردی خواهد شد و انتقام شهدا گرفته می‌شود. رزمندگان به خاطر دارند که ما ابتدای جنگ حتی خمپاره 120 هم نداشتیم و توپ‌های ما نمی‌توانستند تا 20 کیلومتر پشت خط را نیز هدف قرار دهند اما فرهنگ جهاد و شهادت امروز قابلیتی فراهم کرده که چنین قدرت بازدارندگی داریم.

    رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه همین فرهنگ و قدرت می‌تواند تورم و گرانی را در کشور حل کرده و با فساد مبارزه کند، اظهار داشت: اگر هنوز فساد وجود دارد چون مردم در صحنه اقتصاد نیستند. اگر با روحیه جهاد تلاش کنیم با امکانات موجود کشور و نیروی انسانی که داریم از جمله جوانان دانشمند، دانا، فنی، پرتلاش و خلاق می‌توانیم موفق شویم. گاهی با جوانانی برخورد می‌کنم که نوع نگاه و تحلیل آنها از مسائل کشور قابل تأمل است لذا ظرفیت‌های لازم در کشور وجود دارد.

    وی در ادامه با بیان اینکه اگر ظرفیت‌ها به درستی دیده نشود هم آنها ناامید شده و هم مردم نگران می شوند، ابراز داشت: اگر اخوت و برادری بیاید و ظرفیت‌های بالقوه تبدیل به بالفعل شده و بروز و ظهور پیدا کند می‌توانیم به اهداف خود برسیم. چنین جوانانی بودند که توانستند موشک‌هایی با دقت بالا و نقطه زن بسازند اما از طرفی صنعت خودرو و سایر صنایع را داریم که اشکالات زیادی در آنها وجود دارد لذا اشکال در نوع فرهنگ، نگاه و ضعف مدیریتی ما است.

    مجلس یازدهم علیرغم همه سختی‌ها با نقشه راه کار کرده است

    رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند مجلس یازدهم با نقشه راه حرکت کرد، خاطرنشان ساخت: روزی مردم به من اعتماد کرده و رأی دادند تا نماینده مردم تهران در مجلس باشم و نمایندگان مجلس نیز لطف کردند و بنده را به عنوان ریاست مجلس انتخاب کردند. امشب که اینجا ایستاده‌ام از عزیزانی که این اعتماد را کردند قدردانی می‌کنم و به عنوان نماینده شما می‌گویم بدانید بنده از روزی که پا به مجلس گذاشتم به همان شکلی که در شهرداری از جهت دغدغه مندی، وقت‌گذاری و تلاش کار می‌کردم، فعالیت کردم و مدیون هستم اگر چیزی غیر از این باشد. هرگاه نیاز بود حتی شب‌ها نیز در دفتر کار خود مانده و کارها را دنبال کردم که حداقل بدانم از جهت وقت گذاشتن مدیون مردم در سختی‌ها نباشم.

    بیش از 80 درصد تعهدات ما در مجلس محقق شده است

    وی افزود: در مرداد سال 1399 که تنها چند ماه از نخستین سال کار ما در مجلس گذشته بود مصاحبه ای در سیما داشتم که در آنجا برنامه کاری خود را اعلام کرده و قول و قرارهایی با مردم گذاشتم؛ طی این مدت آنها را اولویت بندی کرده و بر اساس آن اقدام کردیم که امروز با گذشت بیش از سه سال از مجلس یازدهم توانسته‌ایم به بیش از 80 درصد تعهدات خود در آن روز عمل کنیم.

    قالیباف در ادامه با بیان اینکه کار مجلس صرفاً قانونگذاری بوده و اجرای قانون کار دیگری است که البته آن نیز بسیار دشوار است، گفت: مأموریت مجلس طبق قانون مشخص است. ما در پیگیری‌های قانونی خود در مجلس هم موضوعات راهبردی و هم موضوعات روزمره مردم را پیگیری کرده و به سرانجام رسانده‌ایم. بیش از 70 قانون راهبردی و مؤثر برای حل مشکلات جاری در مجلس تصویب شده است و در حال حاضر نیز بر تحقق و پیاده‌سازی آن تمرکز کرده‌ایم تا از هر طریقی به دولت برای اجرای آن کمک کنیم.

    ثبات اقتصادی در گرو اقتصاد مردمی است

    رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه معتقدیم مردم باید به حوزه اقتصاد ورود کنند، اظهار داشت: تا اقتصاد مردمی نشود، نمی‌توانیم به ثبات اقتصادی برسیم. از این رو باید براساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی حرکت کنیم که در آن نیازمند فرهنگ جهاد، شهادت، گذشت و اعتماد هستیم و هرچه اعتماد ما به هم بیشتر باشد، دشمن ناامیدتر می‌شود چنانچه امروز به دنبال ایجاد تفرقه میان ماست.

    قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با حضور در جمع مردم حاضر در مسجد امام حسن عسکری(ع) به صورت رو در رو با آن‌ها گفت‌وگو کرد و مشکلات و دغدغه‌های آنها را شنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا