اخبار روز

«مختارنامه» پخش می‌شود – بلادنیوز

  • «مختارنامه» پخش می‌شود – بلادنیوز

    – اخبار فرهنگی –

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بلادنیوز، خبری تحت عنوان «مختارنامه پخش نمی‌شود» یا غایب کنداکتور محرمی تلویزیون در فضای‌مجازی دست به دست می‌شود. چرا که این روزها سریال «عشق کوفی» به همراه چند تله تئاتر به آنتن آمده و خلأ چند ساله سریال مناسبتی و محرمی تلویزیون را پُر کرده است. 

    سال‌های گذشته هر بار سریال «مختارنامه» روی آنتن می‌رفت با فضای رسانه‌ای روبرو می‌شد که گویی تلویزیون به خاطر نداشتنِ سریال و ایده ساخت مجموعه فاخر دیگری، دست به دامنِ این سریال می‌شود تا بتواند کم‌کاری‌های خود را جبران کند. حتی با برخی از سکانس‌های این سریال شوخی شد و برخی از عوامل این سریال نیز واکنش نشان دادند. 

    چند روز گذشته «شب دهم» حسن فتحی به عنوان یک نوستالژی محرمی خودش را به آنتن رساند و برخی این گمانه‌زنی را داشتند «مختارنامه» هم به آنتن خواهد رسید؛ این پیش‌بینی از روز اول هم مطرح بود که اثر داود میرباقری در قالب نسخه‌هایی غیر از سریال امکان حضور در کنداکتور را خواهد داشت. 

    البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد تلویزیون به جهت استفاده از آثار جدید و صیانت از آرشیو و گنجینه غنی کارهای ماندگار خود دست به این اقدام زده است. با این اوصاف، «مختارنامه» در قالب دو نسخه سینمایی ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت. 

    نگاهی به کنداکتور آی‌فیلم در محرم/ «مختارنامه» غایب شد؟

    سریالی که سکانس‌ها و پلان‌هایش مخاطب را به یادِ روضه‌های حسینی می‌اندازد و به تعبیر محمدرضا شریفی‌نیا کارهای تاریخی با درونمایه مذهبی همچون «مختارنامه» مثل غذای نذری است. از روزی که در فضای‌مجازی خبر پخش نشدن این سریال پخش شد پیگیری‌ها نشان می‌دهد بسیاری خواستار پخش دوباره این سریال از تلویزیون شدند. 

    آخرین باری که «مختارنامه» روی آنتن رفت به سال گذشته از شبکه آی‌فیلم برمی‌گردد. البته ناگفته نماند بنابر پیگیری‌ها، امکان تماشای کامل سریال «مختارنامه» در تلوبیون و فضای‌مجازی برای علاقه‌مندان فراهم است. 

    «مختارنامه» داود میرباقری 13 سال قبل (سال 1389) برای اولین بار از شبکه اول سیما پخش شد. سال‌های بعد این سریال از شبکه‌های ایرانی و خارجی روی آنتن رفت و مورد استقبال بسیاری از مخاطبین قرار گرفت. آن‌قدر این سریال با استقبال روبرو شد حتی در مسیر راهپیمایی اربعین تصاویر سریال «مختارنامه» چه نقش‌های مثبت و چه منفی به‌روی بیلبوردها نقش بسته بود.

    بازیگرانش از بازتاب‌های میدانی و مردمی‌اش بارها گفته‌اند که چطور مخاطب با این نقش‌ها ارتباط برقرار کرده است، مثلاً کتک خوردن بازیگر شمر (محمد فیلی)، برخورد با ابن‌زیاد و حرمله (فرهاد اصلانی ــ انوش معظمی) در خیابان همه نشان می‌دهد که مردم این شخصیت‌پردازی‌های درست را قبول کرده‌اند.

    سریال “مختارنامه” دیگر نیاز به معرفی ندارد، به‌واسطه بازپخش‌های مکرر همه با پلان‌ها، سکانس‌ها و حتی دیالوگ‌هایش آشنا هستند، حتی بسیاری از شبیه‌خوانی‌ها، تعزیه‌ها و نمایش‌های خیابانی، به سبک و سیاق شخصیت‌پردازی‌های “مختارنامه” روی صحنه رفتند و کار کردند. بسیاری از ابن‌زیادی که فرهاد اصلانی خلق کرد تا مختاری که فریبرز عرب‌نیا به رخ کشید، الگو گرفتند.

    هنوز هم بسیاری دوست دارند سریالی یا فیلمی درباره امام حسین(ع) بسازند؛ چون آثار در این حوزه انگشت‌شمارند. “رستاخیز” را احمدرضا درویش خلق کرده است و داود میرباقری “مختارنامه” را برای تلویزیون به‌یادگار گذاشت اما عاشورا و واقعه کربلا ابعاد پیدا و پنهان و گفتنی‌های بسیار برای آیندگان و نسل‌ها دارد، مخصوصاً جنایت‌های یزیدیان بعد از شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل‌بیت(ع) که می‌تواند دستمایه آثار فرهنگی و هنری فاخری شود.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا