اخبار روز

استفاده از جت‌های جنگی آمریکایی در خط مقدم جنگ اوکراین – بلادنیوز

  • استفاده از جت‌های جنگی آمریکایی در خط مقدم جنگ اوکراین – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از تسنیم، مارک کانسیان مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌المللی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، ابراز عقیده کرد استفاده از جت های جنگی F-16 در خط مقدم جنگ اوکراین به دلیل کارایی موثر سیستم دفاع هوایی روسیه، بسیار مخاطره آمیز خواهد بود.

    وی افزود: ایده پرواز این جنگنده ها بر فراز خط مقدم و شکست این بن بست نه تنها پایدار و عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود. سیستم های دفاع هوایی روسیه بسیار قدرتمند هستند.

    علاوه بر این، ده ها هزار قطعه از این جنگنده ها نیز باید به اوکراین داده شود تا در مورد حفظ عملکرد درست آنها اطمینان وجود داشته باشد و این خط مستقیم باید به اوکراین برسد.

    براساس این گزارش مفهوم این سخن آن است که جنگنده های F-16 به ازای هر ساعت پرواز نیازمند 16 ساعت حفظ و نگه داری هستند. علاوه بر این، هزینه یک ساعت پرواز هر جنگنده نیز نزدیک به 27 هزار دلار است.

    این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز گذشته از ارائه یک بسته کمک نظامی دیگر به اوکراین به ارزش 250 میلیون دلار خبر داد.

    طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا این کمک شامل راکت‌های هدایت شونده و نیز موشک‌های AIM-9M، مهمات سامانه دفاعی هیمارس، مهمات توپخانه و تجهیزات برای مین روبی می‌شود.

    این در حالی است که در 20 ماه اوت، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که به توافقی چشمگیر و ارزشمند با مقامات هلند درباره تحویل 42 فروند جنگنده F-16 دست یافته است. دانمارک نیز با انتقال 19فروند از این جنگنده ها به اوکراین موافقت کرد که 6 فروند آنها پیش از سال جدید میلادی تحویل داده می شود. نیروی هوایی دانمارک حدود 30 جت جنگی دارد که با ارتقا و مدرن سازی این نیرو به نسلی از جنگنده های مدرن F-35 ، این جنگنده ها دیگر از رده خارج می شوند.

    همچنین ژنرال بازنشسته ارتش سرگئی کریوونوس و معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ابراز عقیده کرد که جنگنده‌های F-16 که مقامات کی‌یف خواستار انتقال آن‌ها به اوکراین هستند، قادر به تغییر قطعی مسیر درگیری‌ها در میدان نبرد نیستند.

    او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «اف-16 توانایی‌های ما را بهبود خواهد بخشید، اما سهم تعیین کننده‌ای نخواهد داشت. با این وجود، عامل تعیین کننده در انجام عملیات رزمی، سرباز پیاده نظام هستند <...>. توان هوایی خوب پشتیبان پیاده نظام است و نباید انتظار داشته باشید که هوانوردی همه مشکلات را حل کند.»

    به گفته این ژنرال اوکراینی، سئوال دیگر این است که جنگنده‌هایی که کشورهای غربی می خواهند به اوکراین منتقل کنند، چه تغییری خواهند داشت. وی افزود: «ما حتی نمی دانیم که آنها چه نوع هواپیما و چه سری و چه نسلی به ما می دهند. تفاوت بزرگی در این بین وجود دارد. من فکر نمی کنم آنها آخرین مدل هواپیماها را به ما بدهند.»

    همچنین ژنرال جیمز هکر فرمانده نیروی هوایی در اروپا و آفریقا پیشتر در نشستی با گروه ناظران نظامی مستقر در واشنگتن اظهار کرد آماده سازی اسکادران های F-16 اوکراین برای حضور در عملیات های جنگی ممکن است تا 5 سال زمان ببرد. وی همزمان تصریح کرد انتقال این هواپیماها توسط غرب مسیر نبرد را به نفع اوکراین تغییر نمی دهد.

    در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که روسیه به سرعت به انتقال این جنگنده ها به اوکراین که با تغییراتی قادر به حمل سلاح هسته ای خواهند بود پی خواهد برد و آن را تهدیدی از سوی غرب در حوزه هسته‌ای می بیند.

    انتهای پیام/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا