اخبار روز

افزایش قابل توجه حقوق کارمندان در سال آینده | مبلغ نهایی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر می شود؟ – بلادنیوز

  • افزایش قابل توجه حقوق کارمندان در سال آینده | مبلغ نهایی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ چقدر می شود؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوز سلطانی‌کیا به افزایشِ ۱۸درصدی حقوق انتقاد کرد و گفت: میزان افزایش سالانه حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته دولت که توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین و توسط دولت به مجلس ارائه می‌گردد، معمولا مبنای میزان افزایش حقوق بازنشستگان سایر صندوق‌های بازنشستگی نیز قرار می‌گیرد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش حقوق عموم کارکنان شاغل دولتی بدون توجه به میزان افزایش نرخ تورم و به میزان ۱۸درصد تعیین شده است که این موضوع سبب بدتر شدنِ معیشتِ نیروی کار شاغل و بازنشسته می‌شود.

    وی همچنین در انتقاد از افزایش حقوق پلکانی معکوس گفت: بنا به اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است ترمیم حقوق سالانه کارکنان دولتی به صورت پلکانی معکوس انجام پذیرد که میزان آن در مقایسه با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی در سال جاری – با توجه به اینکه متوسط تورم اعلامی در آبان ماه حدود ۴۵ درصد اعلام شده – بسیار کم است.

    سلطانی‌کیا بیان کرد: بدیهی است ترمیم حقوق پلکانی اقدامی غیرحقوقی است که در هیچ یک از قوانین استخدامی نیز منظور نگردیده است. چه آنکه هم در خدمات کشوری و هم در قانون تأمین اجتماعی ترمیم حقوق سالانه اعم از شاغلان و بازنشستگان مشمول صندوق کشوری و بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی برابر با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی مصوب شده است تا قدرت خرید شاغلان و بازنشستگان حفظ شود. این رویه تعیین میزان ترمیم حقوق سالانه شاغلان دولتی و سایر شاغلان و بازنشستگان، مخالفِ عدالت شایستگی و برخلاف شایسته سالاری است.

    وی افزود: بازنشستگان مشمول کلیه صندوقهای کارمندی، مستند به مصوبه مجلس شورای اسلامی هرساله حقوقشان با شاغل همتراز همسان‌سازی می‌گردد، اما رویه ترمیم حقوق پلکانی در بخش غیردولتی که عمدتا فاقد طبقه‌بندی مشاغل می‌باشند، و همچنین مشمولان بازنشسته تامین اجتماعی باعث ضرر و زیان شاغلان بخش کارگری و بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی می‌شود. از اینرو این رویه هرساله باعث نزول حقوق آنان به حداقل حقوق می‌گردد. به عبارتی سابقه استخدامی، مسئولیت شغلی، تحصیلات و تجارب شغلی شاغلان بخش خصوصی و همچنین میزان مشارکت بازنشستگان مشمول قانون تأمین اجتماعی در بیمه‌پردازی نادیده گرفته می‌شود.

    سلطانی کیا گفت: شایسته است تعیین حقوق سالانه کارکنان دولت برابر با میزان افزایش نرخ تورم و با در نظر داشتن عدالت شایستگی براساس تخصص، تحصیلات و میزان مسئولیت و سابقه خدمت شاغلان و همچنین در تعیین حقوق سالانه بازنشستگان دولتی، عدالت بیمه‌ای و میزان مشارکت بازنشستگان در بیمه پردازی، ملاک تصمیم‌گیری قرار گیرد تا حق شاغلان و بازنشستگان ضایع نشود.

    یک کارشناس اقتصادی با پیش‌بینی افزایش درصد حقوق کارمندان برای سال آینده گفت: در صورتی که سقف افزایش حقوق در طبقات کارگری و کارمندی ۲۵ درصد لحاظ شود، این رقم باز هم پایین‌تر از حد تورم بوده و می‌طلبد در جهت تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران و کارمندان افزایش داده شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا