اخبار روز

علت افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه چیست؟ – بلادنیوز

  • علت افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه چیست؟ – بلادنیوز

    به گزارش بلادنیوزبه نقل از تجارت‌نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اشاره به فرا رسیدن روز گرامیداشت یاد قربانیان تروریسم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد.

    وی همچنین با اشاره به پشت سر گذاشتن ۲۸ مردادماه گفت: حدود ۷۰ سال از کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی در ایران می‌گذرد و مصاحبه اخیر وزیر خارجه اسبق انگلیس در مصاحبه با گاردین در این ارتباط قابل توجه بود.

    کنعانی با بیان اینکه دولت‌های آمریکا و انگلیس باید به خاطر دخالت‌هایشان در امور داخلی ایران در طول سال های گذشته پاسخگو باشند، گفت: پایان دادن به اتخاذ مواضع غیرسازنده و مداخله جویانه در امور داخلی ایران اولین گام ضروری در این رابطه است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد روند کنونی تبادل زندانیان و آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی و این که این روند چه میزان طول خواهد کشید، گفت: بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط از سوی مقامات ذیربط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده بود و در این مسیر توافق شکل گرفت.

    وی با بیان این که روند اجرایی در مسیر توافق در حال پیشرفت است، گفت: برخی از گمانه‌زنی‌های مطرح شده در ارتباط با این موضوع محلی از اعتبار ندارد و ما به روند کار توجه می‌کنیم.

    کنعانی تصریح کرد: خوشبین هستیم که در بازه زمانی مشخص شده روند انتقال پول‌های ایران انجام شود و براساس اطلاعی که داریم مبتنی بر توافق انجام شده، کار در روند خوبی در حال انجام است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در احقاق حقوق ملت ایران کوتاهی نکرده و نخواهد کرد و با جدیت این مسیر را ادامه می‌دهد.

    کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده که احتمالاً در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست مستقیمی بین مقامات ایران و آمریکا برگزار خواهد شد، گفت: هیچ برنامه‌ای برای انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و یا جای دیگری وجود ندارد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین ارتباط گفت: مذاکرات غیر مستقیمی بین ایران و آمریکا صرفا در چارچوب مذاکرات تعریف شده، انجام شده است. این مذاکرات در ارتباط با تبادل زندانیان و رفع انسداد دارایی‌های ایران و انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

    کنعانی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی تاکید کرد : علاوه بر آزادی دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، روند انتقال بخش دیگری از دارایی‌های ایران در عراق نیز به تدریج شروع شده است و بخشی از آن نیز منتقل شده است.

    تبلیغات توسط تجارت‌نیوز

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد که ایران در نشست مسکو که در ارتباط با موضوع افغانستان در مهرماه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

    وی گفت : تا آنجا که اطلاع داریم دولت میزبان، از هیات طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آورده است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی گفت: به زودی استقرار سفرای ایران و عربستان در ریاض و تهران انجام می‌شود.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در جریان مذاکرات اخیر ایران و عربستان در ارتباط با حادثه منا نیز صحبت شده است، گفت: این موضوع در جریان رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان با همتای عربستانی خود مطرح شده است و ما اهتمام داریم که در چارچوب فضای جدید ایجاد شده در مناسبات دو کشور این مسئله را پیگیری کنیم.

    روند همکاری‌ها و گفت‌وگوهای دو کشور رو به جلو است و می‌تواند فضای جدیدی را در روند مناسبات ایران و عربستان باز کند.

    وی ادامه داد: دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس روشن است. ما این حضور را مخل ثبات در منطقه می‌دانیم و معتقدیم که کشورهای منطقه می‌توانند در ارتباط با ایجاد امنیت در منطقه همکاری‌های مشترکی داشته باشند و ما بر امنیت درون زا تاکید داریم.

    وی گفت: ما به طور معمول دیدگاه‌های خود را در دیدارهای دو جانبه با طرف‌های گفت‌وگویمان بیان می‌کنیم و در این زمینه تبادل نظر صورت می‌گیرد.

    سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین اقدامات ایران برای آزادی حمید نوری تبعه ایرانی که در سوئد در زندان است، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که به بازداشت ایشان اعتراض جدی داریم و خواستار آزادی بدون قید و شرط این شهروند ایرانی هستیم.

    وی با ارائه توضیحاتی در مورد پیگیری‌های پرونده این شهروند ایرانی از سوی وزارت خارجه و قوه قضائیه گفت: ما به روندهای قضایی و حمایت‌های کنسولی از این شهروند خود بی‌توجه نبوده‌ایم و این موضوع را مرحله به مرحله و با جدیت دنبال کردیم.

    وی افزود: در زمینه اعطای تسهیلات کنسولی نیز تا آنجا که دولت سوئد همکاری کرده و توانسته‌ایم تلاش کردیم و به این مسیر ادامه می‌دهیم.

    شاهد از سرگیری روابط ایران و عربستان هستیم

    سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عربستان، گفت: در چارچوب توافق دو کشور ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط شاهد این بودیم که بیانیه پکن ۱ و ۲ منتشر شد و این بیانیه‌ها نیز به صورت رسانه‌ای منتشر شد.

    وی افزود: در بیانیه پکن ۲ که از سوی وزیران خارجه دو کشور منتشر شد بر نافذ بودن موافقتنامه‌های قبلی صورت گرفته بین دو کشور تاکید شد و ما اکنون در حال مذاکره برای اجرای آن موافقتنامه‌ها هستیم.

    وی ادامه داد: همچنین بین دو کشور این توافق وجود دارد که مبتنی بر شرایط جدید و در راستای گسترش روابط موافقتنامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های جدیدی ایجاد شود.

    کنعانی همچنین اظهار کرد: دو کشور به دنبال این هستند که اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را نیز هر چه زودتر برگزار کنند.

    علت افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه چیست؟

    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه نیز گفت: آمریکا از تقویت روند همکاری بین کشورهای جنوب و شمال خلیج فارس نگران است و در همین چارچوب می‌بینید که همزمان با افزایش روند همگرایی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس ادعاهایی از سوی دولت آمریکا مطرح می‌شود و یا اینکه نیروهای نظامی جدیدی به منطقه اعزام می‌شود. این اقدامات کاملا تحریک کننده است و بر خلاف روندی است که اکنون در منطقه ما شاهد آن هستیم.

    وی ادامه داد: ما خوش‌بین هستیم که روند همکاری‌ها در منطقه با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند و ما شاهد شکل‌گیری ثبات در منطقه با تمرکز بر امنیت درون‌زا باشیم.

    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این زمینه گفت: نیروی دریایی ایران با هوشیاری، دقت و به صورت حرفه‌ای با هر گونه اقدام غیر قانونی از ناحیه هر طرفی که باشد برخورد خواهد کرد. این برخورد حرفه‌ای، هوشمندانه و قانونی است. ما تحولات در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم و در مورد این تحولات با کشورهای پیرامونی منطقه خلیج فارس تبادل نظر و رایزنی داریم.

    محموله نفتی توقیف شده ایران در تگزاس آمریکا در حال تخلیه است؟

    سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شب گذشته برخی از رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند که محموله نفتی توقیف شده ایران در تگزاس آمریکا در حال تخلیه است و آیا ایران این خبر را تایید می‌کند و آیا این محموله برای ایران است، گفت: من نیز چنین خبری را در رسانه‌ها مشاهده کردم. اطلاعات تایید شده‌ای در این ارتباط در اختیار ندارم و از سوی دولت آمریکا نیز موضعی را در ارتباط با این خبر شاهد نبودیم. بنابراین در حال حاضر نمی‌توانم در این ارتباط اظهار نظر کنم.

    کنعانی در عین حال افزود: یک اصل کلی وجود دارد که مقامات آمریکایی نیز از آن اطلاع دارند و آن این است که دوران بزن دررو تمام شده است. ایران نسبت به هر گونه تعرضی به حقوق خود دست بسته نخواهد بود و حقوق ملت ایران را استیفا می‌کند و دست تعرض کننده را کوتاه می‌کند. ایران در موارد متعددی در این ارتباط با قوت عمل کرده و در عمل نشان داده است که دست بسته نیست.

    وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: در مورد آنچه که شما اشاره کردید اطلاعات تایید شده‌ای ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم ولی بطور کلی هر گونه تعدی به نفتکش‌های ایران مصداق بارز راهزنی دریایی و نقض مقررات بین‌المللی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا