اخبار روز

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۷/۱۷؛ ورود سامانه بارشی به کشور/ هشدار بارش باران و برف برای ۲۱ استان – بلادنیوز

  • هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۷/۱۷؛ ورود سامانه بارشی به کشور/ هشدار بارش باران و برف برای ۲۱ استان – بلادنیوز

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بلادنیوز، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی از بعدازظهر امروز، دوشنبه، سامانه بارشی به کشور وارد می‌شود و در استان‌های اردبیل، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، بخش‌هایی از گیلان و مازندران، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سواحل دریای خزر،‌ آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، برخی مناطق زنجان، کردستان، قزوین، البرز، تهران، همدان بارش باران و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

    پنجشنبه در مناطق غربی کشور، مرکز، سواحل دریای خزر، شمال شرق، دامنه‌های جنوب البرز و روز جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و در ارتفاعات و مناطق سردسیر رشته‌کوه البرز و اردبیل بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

    بارش اولین برف پاییزی در کشور

    شدت بارش‌ها برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برای گیلان و مازندران است. امروز و فردا در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و پنجشنبه و جمعه در شمال شرق و شرق کشور افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک انتظار می‌رود.

    به گزارش بلادنیوز، از فردا تا سه‌شنبه کاهش محسوس دما در نوار شمالی کشور روی می‌دهد و امروز خلیج فارس و از فردا تا سه‌شنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

    آسمان تهران امروز از بعدازظهر افزایش ابر و در شب صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد شدید با احتمال وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

    توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

    زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/07/17

    زمان پایان: پنجشنبه 1402/07/20

    نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش محسوس دما

    منطقه اثر:

    دوشنبه 1402/07/17: اردبیل، گیلان، غرب مازندران، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

    سه‌شنبه 1402/07/18: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، همدان، نیمه شمالی مرکزی، زنجان، قزوین و ارتفاعات در البرز و تهران.

    چهارشنبه 1402/07/19: اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال کردستان، زنجان، قزوین و دامنه و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان.

    پنجشنبه 1402/07/20: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، دامنه جنوب کردستان، همدان، لرستان، شمال ایلام، مرکزی، قم، نیمه شمالی اصفهان، تهران، سمنان، البرز، قزوین و شمال زنجان.

    اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

    توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف.

    توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار

    زمان شروع: دوشنبه 1402/07/17

    زمان پایان: پنجشنبه 1402/07/20

    نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید

    منطقه اثر:

    دوشنبه 1402/07/17: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، جنوب تهران، شمال غرب اصفهان.

    سه‌شنبه 1402/07/18: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، جنوب تهران، شمال غرب اصفهان.

    چهارشنبه 1402/07/19: جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، شمال و غرب اصفهان، قم، البرز، تهران، سمنان.

    پنجشنبه 1402/07/20: سمنان، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، جنوب شرق اصفهان و یزد.

    اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

    توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

    توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

    زمان شروع: پیش‌ازظهر دوشنبه 1402/07/17

    زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه 1402/07/18

    نوع مخاطره: افزایش سرعت بیشینه وزش باد شمال غربی تا 26 نات و افزایش ارتفاع امواج بین 1 تا 1/5 متر

    منطقه اثر:

    دوشنبه 1402/07/17: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس.

    سه‌شنبه 1402/07/18: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس.

    اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری، احتمال آسیب به شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی.

    توصیه: ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، محدودیت فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی.

    توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

    زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1402/07/17

    زمان پایان: سه‌شنبه 1402/07/18

    نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد تا 28 نات و افزایش ارتفاع امواج بیشینه در سواحل تا 2.5 متر و در فراساحل بیش از 2.5 متر

    منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان.

    اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و تردد کشتی‌ها.

    توصیه: ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شناور شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل.

    انتهای پیام/+

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا